Nieuw modern zeiljacht RM-1070 heeft Volvo Ocean uitstraling

In Coverstory, Zeilboten by Tessa HeerschopReageer

De Franse werf Fora Marine is samen met de RM-yachts uitgegroeid tot een modern bedrijf met eigentijdse zeiljachten. Marc Lombard is de huisontwerper en hij kreeg de vrije hand om de nieuwe RM-1070 te ontwerpen, waarbij liefst de succesvolle lijnen van de RM-890 en de RM-1060 gevolgd werden. Het resultaat is een modern zeiljacht met een ‘Volvo Ocean Race’-look.

Voor de 35 voet RM-1070 kreeg Marc Lombard de opdracht van Fora Marine om een performance georiënteerd jacht te ontwerpen met de nieuwe ontwerplijnen van een snelle racer. Een jacht dat daarnaast in de top van de Europese jachten kan meedoen op het gebied van uiterlijk, stijl, ergonomie en performance (conform de RM-1260).

25 jachten

Het nieuwe schip blijkt aan die eisen te voldoen, zo vinden ook de liefhebbers, want het aantal verkochte jachten en de totale omzet is inmiddels groter dan aan het begin van de recessie in 2008. In de eerste 6 maanden zijn in totaal 25 jachten van stapel gelopen. Een groot succes voor een werf welke in de voorgaande jaren ongeveer  30 schepen per jaar bouwde.

Zelfde kenmerken

De zeiljachten van Fora Marine zijn allemaal ontworpen volgens dezelfde ontwerp filosofie en hebben dan ook veel gemeen. Opvallend aspecten zijn de forse breedte ten opzichte van de lengte, wat je ook bij Volvo Ocean Race boten ziet. De brede gangboorden waardoor het flush voordek gemakkelijk te bereiken is. De korte, vrij hoge opbouw met uitzicht naar alle kanten, wat zorgt voor een goed overzciht aan boord. De ruime, goed zittende kuip, waardoor er veel mensen kunnen meezeilen, maar ook waardoor er extra comfort is. Verder hebben de zeiljachten een breed verstaagde mast en de semi-kottertuigage met achter de genua een stagzeil op een kotterstag. De zeiljachten zijn licht van gewicht met uitstekende zeileigenschappen en echte raceboten. De schepen hebben één of twee roeren, maar de meeste nieuwe eigenaren zullen tegenwoordig standaard kiezen voor twee roeren. Laatste aspect dat terugkomt bij alle schepen is dat de zeiljachten veel bergruimte hebben en een afzonderlijke technische ruimte.

Langere waterlijn

De RM-1070 volgt de RM-1060 met zijn zeer elegante lijnen. Het belangrijkste verschil tussen de 1060 en de 1070 is de langere waterlijn, de afsluitbare voorpiek in plaats van een Bretons bed en de twee stuurwielen (ipv een helmhout).

De boot is ontworpen met performance als  doelstelling. Dit blijkt onder meer uit de moderne negatieve boeg, de romp, zeilplan, totaal gewicht en de rompstijfheid. Comfort wordt steeds belangrijker aan boord, dus gaat het ontwerp uit van optimale ergonomie. Bijvoorbeeld door de positie van de lieren, het zeilplan en net als de RM-1260, twee stuurwielen. Door de grote breedte heeft de RM-1070 een enorme volume mede als gevolg van de verlengde kajuit. Binnenstappen in de kajuit betekent overweldigd worden door het lichte interieur en het 360 graden zicht naar buiten.

Volvo Ocean Race

De performance potentie van de RM-1070 komt ook tot uitdrukking in de negatieve boeg en de brede “Volvo Ocean Stijl” romp. Deze onderschrijft nog eens het sportieve karakter van deze boot. De boot lijkt door zijn extreme breedte gemaakt voor met name ruim winds georiënteerde koersen. In de praktijk blijkt deze breedte bij aan de windse koersen geen rol te spelen. Onder helling ligt de boot vast op de knikspant romp waarbij het natte oppervlak met 2/3 teruggebracht wordt. Bij gebruik van 2 kielen, welke onderling onder een hoek staan van 18 graden, neemt de drift af (o.i.v de meer verticale stand van de kiel) t.o.v. een enkele diepstekende kiel.

Romp

De romp van de RM-1070 wordt gemaakt van watervast verlijmd (marine grade) multiplex, epoxy verzadigd en aangevuld met geweven glasvezelmatten. Eventueel kan de romp voorzien worden van een kevlar laag aan de buitenzijde (optie). Het dek wordt gemaakt van polyester en wordt, middels een klassiek potdeksel, gelamineerd aan de romp. De multiplex romp wordt om een gegalvaniseerd stalen frame heen gebouwd en vormt zo een geheel met dit frame. Aan dit stalen frame wordt een enkele of dubbele kiel gehangen.

Hefkiel

Nieuw is dat bij de RM-1070, het ook mogelijk is om voor een hydraulische hefkiel te kiezen welke de diepgang beperkt (1,15) en vergroot tot max. 2.92. Dat is handig in opdiepe wateren. Het frame dient tevens als stabiele basis voor de mast.  De gehele constructie verklaart de ongekende romp stijfheid terwijl de gebruikte materialen zorg dragen voor een laag gewicht.  De romp heeft, dankzij de tweezijdige epoxy/glas coating, een onbeperkte levensduur. De romp wordt afgewerkt met een twee componenten lak (awlgrip) welke in 200 kleuren geleverd kan worden.

Mast

De mast staat, zoals tegenwoordig vaker gezien wordt, extreem midscheeps. De grote zalingen met de verstaging zijn aan de romp bevestigd voor maximale stijfheid. De RM-1070 is dus zeer competitief maar is daarnaast een elegante verschijning welke gemakkelijk te zeilen en te manoeuvreren is.

De RM-1070 kan geleverd worden met 1 (hefkiel) of 2 kielen (1.15-2.92 of 1.68), met 1 of 2 roeren, met helmstok of met twee stuurwielen, met of zonder kotterstag (trinkette) en in 200 verschillende kleuren.

Snelle reizen

Kortom de RM jachten zijn bedoeld voor snelle, comfortabele zeilreizen en zeer geschikt voor oceaanoversteken. Alle RM’s worden in hechthout gebouwd, met epoxy verlijmd en van binnen en buiten van epoxy/glas voorzien. (Woodcore) Alle schotten zijn onderdeel van de constructie wat het geheel extreem stijf maakt. Eventueel kan de romp tegen puntbelasting verstevigd worden door deze tijdens de bouw van een laag Kevlar te voorzien De kern van de constructie wordt gevormd door een zwaar stalen en verzinkt frame waaraan ook de kiel of kielen hangen.

Holland Marine Hardware

Holland Marine Hardware importeert RM-zeiljachten naar Nederland. Daarnaast zijn ze dealer van Ocqueteau motor- en zeilboten, Sea-safe reddingsvlotten en distribueert het bedrijf tevens de EasyAIS hardware.

Het zeiljacht RM-1070 wordt gepresenteerd op de Salon Nautique in Parijs van 6 t/m 14 december 2014.

Technische details RM-1070
Waterlijn 10.50. (Lengte romp 10,69, Overall 11.44));
Breedte 4.00
Diepgang bi-kieler 1.68m Hefkiel 1.15-2.92m;
Gewicht 4900kg (max. 7160 kg)
Mast hoogte 17m;
Motor: Volvo Penta 30pk
Brandstoftank: 60 liter
Grootzeil 36.2m²
Genua 39.2m²
SPI 125 m²
Categorie: CE
Ontwerper: Marc Lombard Design Group

Tessa HeerschopNieuw modern zeiljacht RM-1070 heeft Volvo Ocean uitstraling

Reageer