Watersportbeurs Boot Düsseldorf kent geen crisis

In Coverstory, Evenementen by Tessa HeerschopReageer

Boot- en watersportliefhebbers kunnen zich verheugen op een top-editie van boot Düsseldorf , de internationale watersportbeurs die van 17 tot en met 25 januari 2015 wordt gehouden.

De aanmeldingen van de internationale jachtbouw- en watersportindustrie laten een zeer goede  bezetting van de 17 tentoonstellingshallen zien. Meer dan 1650 exposanten uit ruim 60 landen nodigen de bezoekers uit voor een reis op de wereldmarkt van boten, jachten, uitrusting en dienstverlening op het gebied van de watersport.

boot14_MK20192

Tentoonstellingsbudgetten gaan voornamelijk naar Düsseldorf

“We zijn de voorbereidingen voor de tentoonstelling met wind in de rug gestart. De boekingen zijn niet alleen talrijk, maar komen ook vroegtijdig binnen omdat de exposanten zich willen verzekeren van een goede plek. Sommigen willen hun presentaties ook uitbreiden,” aldus de samenvatting van Goetz-Ulf Jungmichel, de projectleider van boot Düsseldorf.

Hij vervolgt: “boot Düsseldorf heeft zich als toonaangevende indoorbeurs uiterst stevig gepositioneerd in de jachten-  en watersportsector. De branche wendt haar budgetten in toenemende mate aan voor boot Düsseldorf omdat de beurs garantie biedt op verkoopresultaten  in de meest koopkrachtige Europese economie en bovendien, dankzij de ruim 50.000 buitenlandse bezoekers, de deur opent naar internationale  hoogwaardige clientèle.”

boot14_BL19562

Europa’s grootste overdekte botenmarkt

11 van de 17 hallen zijn bestemd voor boten en jachten, die hetzij door zeilen, hetzij door motoren, of zelfs met spierkracht worden voortbewogen. 440 werven, handelaren en importeurs  presenteren in deze hallen een aanbod dat uniek is voor een overdekte beurs. Er zijn in totaal 1.700 boten en jachten te zien, variërend van kano’s en jollen tot superluxe jachten en drijvende antiquiteiten.

De exposanten komen met een overvloed aan noviteiten en doorontwikkelde producten naar Düsseldorf. Leidende internationale werven tonen hun volledige ontwerppaletten met scheepstypen in alle groottes en kwaliteitsklassen, verdeeld over meerdere hallen.

Internationale positionering

Door deelnames uit meer dan 60 landen wordt in alle productgroepen een grote internationale merkenverscheidenheid gegarandeerd. Circa 800 exposanten komen uit het buitenland en zij bezetten bijna de helft van het totale tentoonstellingsoppervlak.

De landenlijst beslaat bijna het hele alfabet, van Alpenlanden tot Zuid- Europa, met daarop bijvoorbeeld ook Egypte en Cyprus. De grootste tentoonstellingsbijdrage komt uit Nederland, gevolgd door Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Naast de individuele stands van de buitenlandse inzenders, worden er ook landenpresentaties verwacht van vooraanstaande jachtbouwnaties zoals Nederland, Frankrijk en Polen. Estland is in het kader van een samenwerkingsverband voor het eerst met boten en jachten op boot  Düsseldorf aanwezig. Een andere première op dit gebied wordt door Bretagne verzorgd.

boot14_JV2011

Hallenindeling voor boten en jachten geoptimaliseerd

De hallenindeling voor het boten- en jachtensegment wordt op boot 2015 gedeeltelijk aangepast, c.q. geoptimaliseerd.

De exposanten van zeilboten en -jachten die tot nu toe in Hal 17 te vinden waren, staan komende januari in Hal 15 en 16, met uitzondering van het Segel Center, dat zich met de wedstrijdbotenpresentatie en het podiumprogramma in Hal 17 bij de doorgang naar Hal 16 bevindt.

Centraal thema in Hal 17 zal in ieder geval de Nederlandse staalbouw zijn.

“Deze hal zal zich straks in januari presenteren als de grootste Nederlandse Indoor Boat Show. Stalen motorjachten zijn een specialiteit van onze buren. Deze nieuwe opstelling brengt dit segment nadrukkelijk als beurssegment in beeld en sluit bovendien ruimtelijk optimaal aan bij de motorboothallen 4 en 5 en de bezoekers daarvan,” ligt Jungmichel deze beslissing toe.

Dit nieuwe concept is warm ontvangen door de Nederlandse deelnemers. Toonaangevende exposanten uit dit segment zoals De Boarnstream, Elling, Sturier, Aquanaut, Linssen en Jetten hebben hun deelname al toegezegd.

boot14_JV1401

Het segment van de meerrompboten blijft groeien

De zeilbotenpresentatie op boot 2015 biedt wederom een uniek productpalet. Meer dan 150 exposanten tonen in Hal 15 en 16 hun noviteiten en ontwikkelingen.

Het segment van de meerrompschepen, ondergebracht in Hal 15, ontwikkelt zich uitstekend. Catamaranliefhebbers kunnen zich verheugen op een groeiend aantal grote schepen: CBB Lagoon, Fountaine Pajot, Nautitech en Slider presenteren hun modellenreeks van 2015 met schepen van 15 meter of langer.

Alle lengtes, alle klassen

Op het gebied van motorboten en -jachten biedt boot 2015 vrijwel alles wat er op de markt te vinden is, van rubberboot met buitenboordmotor tot open sportboten, dagkruisers, kajuitboten en luxe jachten.

Meer dan 250 werven, handelaren en importeurs geven in zes hallen een representatief overzicht van de complete, gemotoriseerde watersport. In Hal 4 staan de toonaangevende seriebouwers van motorjachten waaronder Bavaria, Bénéteau, Cranchi, Jeanneau en Nimbus.

Bénéteau en Jeanneau zijn dit jaar voor het eerst ook met een stand aanwezig in Hal 9 waar ze hun modellen presenteren die met een buitenboordmotor zijn uitgerust.

De Amerikaanse Brunswick-groep presenteert in diezelfde hal de sportboten van de merken Sea Ray, Bayliner en Quicksilver.

boot14_MK8041

Het luxe-segment heeft de wind mee

Met een zestigtal grote en luxueuze jachten, boten en tenders uit de top van de markt doet Hal 6 het uitstekend. Met name in het segment van 20 tot 25 meter neemt het aanbod duidelijk toe.

Bénéteau verhuist komend jaar van Hal 4 naar Hal 6 en treedt daarmee in de voetsporen van Jeanneau, het merk dat deze ‘move’ al twee jaar geleden maakte met de elegante Prestige jachten.

Azimuth, Sunseeker en Princess komen bij  hun grote modellen met tal van uitvoeringen naar de beurs. De ongeveer 30 grote jachten komen in december op eigen kiel naar Düsseldorf en worden met behulp van de mobiele lift ‘Big Willy’ naar het beurscomplex getransporteerd.

De VIPs uit de branche hebben wederom de beschikking over de Blue Motion Lounge. Hier worden verfijnde gerechten geserveerd, zijn er comfortabele ruimtes voor klantgesprekken en onderhandelingen, en talrijke exclusieve boetiekjes waar men kan winkelen.

Ook de Superyacht Show in Hal 7a is goed bezet. Zo’n 70 exposanten laten op hun informatiestands zien wat ze kunnen bijdragen aan de realisatie van exclusieve jachtbouwprojecten. Er zijn ook enkele  gezamenlijke inzendingen, waaronder  Deutsche Yachten en het French Pavillon.

boot14_MK8426

Nieuw in Hal 10: Blue Tech energiebewuste aandrijvingen

De markt van uitrusting en toebehoren heeft veel baat bij de trend om in het eigen schip te investeren teneinde de waarde ervan te behouden. 350 exposanten in de Hallen 10, 11 en 12 bieden alles wat nodig en mogelijk is om schepen te verfraaien of beter uit te rusten: scheepselektronica, motoren, toebehoren. Functionele kleding  en producten voor de inrichting van jachthavens completeren het aanbod in deze hallen.

In Hal 10 zal in een apart gedeelte van de tentoonstelling een overzicht worden geboden van energiebewuste aandrijvingen. Onder der titel ‘Blue Tech Innovation Center’ draait  het hier om de mogelijkheden om schepen uit te rusten met elektrische of hybride motoren, dan wel zonnepanelen.

Opnieuw in het programma opgenomen is het Refit Center in Hal 11, dat vorig jaar een bijzonder  geslaagde start doormaakte. Hier worden booteigenaren volop geïnformeerd over de mogelijkheden om de waarde van het eigen schip te behouden of zelfs toe te laten nemen. Centrale vraag daarbij is: wanneer kan je het zélf doen of wanneer is uitbesteding aan eeb vakman beter of zelfs noodzakelijk.

Duiksporthal volgeboekt

Hal 3 heeft goed nieuws voor de sportduikers: Egypte – het belangrijkste gebied voor de Duitse sportduiker – zet weer vol in op het werven van de duikende vakantieganger. Dit na jaren van terughoudendheid als gevolg van de instabiele politieke situatie. Het land presenteert zich dit jaar met een gemeenschappelijke inzending van maar liefst 240 m² als ‘Arabische Republiek Egypte’.

Naast de Filipijnen, Turkije en Indonesië presenteren ook Fuertaventura, Griekenland en Jordanië zich met gemeenschappelijke inzendingen als duiksportbestemmingen.

De verhuur van stands aan zowel de industrie als de handel verloopt voortreffelijk. Talrijke gerenommeerde leveranciers van uitrusting, zoals Aqualong, Mares, Oceanic en BS Europa hebben hun stands vergroot. Met PADI, SSI, de International  Aquanautic Club – IAC en het Verband Deutscher Sporttaucher – VDST, zijn alle grote opleidingsinstituten aanwezig op boot 2015. Alles bij elkaar worden er op de grootste consumentenbeurs voor de duiksport zo’n 350 internationale exposanten verwacht. Hal 3 is daarmee volledig volgeboekt.

De watersporter die tevens liefhebber van filmen en fotograferen is, kan in de naastgelegen Hal 4 bij de Water Pixel World terecht waar de nieuwste ontwikkelingen en producten op dit gebied te vinden zijn. Een 25-tal exposanten en merken zullen hier hun imagingproducten en actiecamera’s tonen. Daaronder gerenommeerde namen als Minox, Gopro en Rollei. Voorts wordt de bezoekers een podiumprogramma met lezingen en workshops geboden.

 Nieuwe exposanten bij de trendsporten op het water

In de Hallen 1 en 2 presenteren zo’n 70 exposanten vanuit de handel en industrie de noviteiten op het gebied van de trendsporten zoals wakeboarding, stand-up-paddling, kiten en surfen en bieden de mogelijkheid om een nieuwe seizoenuitrusting aan te schaffen.

Er zijn ook enkele nieuwe spelers op de markt van de surf- en supboards en watersportkleding aanwezig, die hun producten op dit gebied tonen, zoals  Action Sports, Makani, en Croslake.

Première van het Cruise Pavillon

De wereld ontdekken tijdens een cruise en tegelijkertijd uitrusten, plezier hebben en geamuseerd worden, is een concept dat steeds populairder wordt bij alle leeftijdsgroepen. boot 2015 pikt deze trend op en nodigt cruiseliefhebbers uit voor een bezoek aan het Cruise Pavillon in Hal 14.

TUI verzorgt hier op een stand van 300 m² een presentatie van schepen en reizen, die de rederijen via deze organisatie aanbieden. Boekingen kunnen ter plaatse gedaan worden in het Booking Center van TUI.

Naast dit cruiseaanbod biedt de maritieme reismarkt op boot Düsseldorf in de Hallen 13 en 14 een overvloed aan prikkels en ideeën voor vakanties aan het water of  als ‘tijdelijke booteigenaar’ op het water.

Zo’n 300 charteraanbieders, reisorganisaties en toeristische verenigingen nemen de bezoekers mee naar internationale vakantie- en reiswerelden voor zeilers en motorbootvaarders – van Kroatië, Portugal, Turkije en de Oost-Duitse binnenwateren tot de wateren van buurland Nederland.

In Hal 13 bevindt zich de World of Paddling, hét ontmoetingspunt voor kanovaarders en zij die dat willen worden. Hier is alles te vinden wat nodig is om deze vorm van watersport te beoefenen: bootjes, een waterbaan voor proefvaren en deskundigen die weten hoe het moet, 13 exposanten presenteren hier kano’s en uitrustingen voor alle denkbare doeleinden en vaargebieden en staan de bezoekers met raad en daad ter zijde.

boot14_JV0489

Nieuw informatieaanbod

Het motto van het programma van boot 2015 blijft 360° watersport beleven!

Al heersen er buiten winterse temperaturen – in de tentoonstellingshallen kan de bezoeker zich prima inleven in het zomerse watersportplezier.

De bezoekers kunnen zich verheugen op maar liefst 18 belevings- en themawerelden: van de Beach World tot het Segel Center,  met daarin vijf actielocaties, met binnenbassins, het duikbekken en kunstmatige rivieren en beekjes. Nagenoeg iedere vorm van watersport kan uitgeprobeerd worden: duiken, suppen, wakeboarden, kanoën, zeilen en vissen.

Bij de speciale tentoonstellingen die de weg wijzen binnen de verschillende watersporten, voegt zich dit jaar in Hal 14, direct naast de ‘bootzeilschool’ een gezamenlijke stand van de zeil- en motorbootvaarscholen in Nordrhein-Westfalen. Als de proefvaart met behulp van de windmachines goed is bevallen, kan de bezoeker hier tot in detail ervaren waar en hoe hij of zij gekwalificeerde lessen in het varen met zeil- of motorboten kan krijgen.

De themawereld ‘Wassersport mobil’ komt in 2015 terug in Hal 10, echter onder een nieuwe naam en met een nieuw concept, te weten ‘Motorboot Center’. Hier worden tips geven voor beginnende motorbootvaarders in de klasse tot 15 pK.  Met deze schepen mag zonder vaarbewijs gevaren worden. In het  Motorboot  Center wordt de basiskennis aangeboden op het gebied van motoren, scheepstechniek, uitrusting en toebehoren. Een show met diverse boottypen die met een 15 pK motor uitgerust kunnen worden toont de volledige bandbreedte van deze sport.Boot Düsseldorf 2015 is voor bezoekers van 17 tot en met 25 januari dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Voor meer informatie en toegangskaarten gaat men naar www.boot.de, waar ook de ticketshop te vinden is. De eTickets kunnen na aanschaf direct uitgeprint worden en geven recht op gratis openbaar vervoer in de regio Rhein-Ruhr van de VRR naar en van de beurs op de dag van het beursbezoek (prijsklasse D, regio Zuid).

Tessa HeerschopWatersportbeurs Boot Düsseldorf kent geen crisis

Reageer