Update: Zie hier een video van de Telegraaf waarin Tessa Heerschop van Nautica uitlegt wat het probleem is.
Heeft u ook klachten over het havengeld? Mail naar Nautica.
Amsterdam heeft wederom het havengeld extreem verhoogd. Dit tot ongenoegen van duizenden bootbezitters die de tarieven helemaal zat zijn en eerder een petitie aanboden. De langste boten gaan maar liefst 34 procent meer betalen.
Nautica bood in 2013 een petitie aan tegen de verhoging van het havengeld en het tarief in 2014 bleef gelijk. Meer dan 1200 Amsterdamse bootbezitters hadden de petitie ondertekend. Afgesproken werd dat de tarieven in de toekomst niet schrikbarend zouden stijgen. De nieuwe wethouder Water, D66’er Udo Kock, heeft het havengeld voor 2015 echter weer fors verhoogd.
Onevenredig veel
Booteigenaar Hans Hoorn is het helemaal zat: “Ik moet echt onevenredig betalen, vind ik. Mijn boot ligt buiten het centrum en is een sloep van 7 meter lengte. Je betaalt voor de oppervlakte van je boot. Mijn bootje heeft een oppervlakte van 20 m2, dan rekenen ze 30 euro per vierkante meter, dus moet ik 600 euro per jaar betalen. En dat terwijl ik maar af en toe vaar, want het is helemaal niet zo vaak lekker weer en ik heb ook niet altijd tijd om te varen. Omgerekend wordt ieder tochtje dan wel erg duur.”
Kostendekkend
Volgens de gemeente Amsterdam zijn de kosten voor de pleziervaart 5,5 miljoen euro per jaar. De jaarlijkse opbrengsten van het Binnenhavengeld Pleziervaart bedroegen in 2013 circa 3 miljoen euro, de rest komt uit de algemene middelen en de vermakelijkhedenretributie die toeristen betalen. Zowel vaste bootbezitters als dagbezoekers betalen mee. Een dagvignet kost 20 euro. Voor de beroepsvaart gelden andere tarieven en regelgeving.
De kosten bestaan uit het onderhoud en beheer van de Amsterdamse vaarwegen, het bedienen van bruggen en het handhaven van de orde en veiligheid op het water. Bootbezitters vinden het vreemd dat vooral zij moeten opdraaien voor de kosten van het onderhoud van de grachten van Amsterdam. Hans: “Als inwoner van Amsterdam betaal ik al genoeg belasting, laat ze daar het onderhoud van de waterwegen maar van betalen. Het water is gemeengoed en niet alleen voor de pleziervaart.”
Zwervers
Daarnaast vraagt men zich af, waarom betaald moet worden voor de orde- en veiligheid op het water. Hans: “Iedereen weet dat wanneer je een bootje hebt in Amsterdam, er in de winter zwervers op proberen te slapen. Ik heb hier al geregeld last van gehad. Als Waternet daar nou wat meer op zou focussen. Maar dat doen ze niet. Daar moet je zelf de politie voor bellen. En de politie staat weer los van Waternet. Ook de kosten voor de evenementen zoals SAIL komen niet uit het budget van Waternet. Dus voor welke handhaving betaal ik dan en kan dat niet uit de boetes betaald worden?” Waternet meldt dat zij zich bezighoudt met het voorkomen van opstoppingen in de grachten, onveilige situaties en overlast.
Kosten per meter
Booteigenaren betalen per vierkante meter oppervlakte van hun boot en er zijn vier tarieven. De gemiddelde prijsstijging van reguliere vignetten voor boten van 3 tot 6 meter is 6 procent ten opzichte van 2014, voor boten van 6 tot 8 meter 22 procent en voor boten van 8 tot 10 meter is de stijging maar liefst 34 procent. De cijfers komen uit de nota Varen in Amsterdam.
Booteigenaar is boos
Ook booteigenaar Jeroen (“liever niet mijn achternaam gebruiken i.v.m. mijn bedrijf”) is behoorlijk boos. Voor zijn eigen administratie hield hij de prijsstijging van de afgelopen jaren bij en kwam tot de conclusie dat hij in negen jaar tijd, 678 procent meer is gaan betalen. Hij snapt niet dat hij moet meebetalen aan de wandaden van andere ‘bootbezitters’. “Waarom moet ik betalen voor het opruimen van wrakken? Verhaal dit maar op de oude eigenaar!”
Het is geen geheim dat de gemeente beleid voert om grote boten te weren. Wethouder Kock: “Voor boten in het Amsterdamse binnenwater geldt: klein is fijn en schoon is gewoon. Daarom betalen kleine, schone boten minder havengeld dan grote, vervuilende boten.” Jeroen is niet blij met dit beleid: “Thema kleiner is fijner, dat is heel leuk, maar die rondvaartboten zijn zulke lompe gasten. Ik ben maar al te blij dat ik een beetje formaat boot heb. En natuurlijk wil ik ook wel een groene motor, maar helaas heb geen geld voor een investering van 10.000 euro of meer.”
Direct betalen
De rekeningen zijn door Waternet vrij laat verstuurd en lagen pas eind maart op de mat. Je kan het havengeld niet in termijnen betalen, maar moet in één keer al het geld overmaken. Ook dit zorgt voor onrust bij bootbezitters. Udo Kock, wethouder Financiën en Water reageert: “ Gespreide betaling is niet mogelijk, omdat de chip die men krijgt, ook meteen voor het hele jaar geldig is.”
Wederom verhoging
In de nota Water staat dat voor volledige kostendekkendheid vanuit het BHG de vignetprijzen met nog eens gemiddeld 70% moeten stijgen. “Ons College ziet daarom geen heil in het volledig verhalen van deze kosten op de bootbezitter. Tegelijkertijd acht ons College het nu niet opportuun een grotere aanspraak op de algemene middelen te doen. Daarom pleit ons College om het introduceren van complexe en kostbare tariefsoorten te vermijden.”
Grachtengordel
Het lijkt erop dat varen een luxegoed wordt in Amsterdam, terwijl er genoeg mensen zijn met een klein bootje en geen exorbitant inkomen. Het leuke van de grachten in de hoofdstad, is dat van student tot advocaat, je iedereen op het water ziet. Juist de verscheidenheid van mensen, maakt het gezellig. Het zou volgens Nautica zonde zijn als varen een exclusieve hobby voor de grachtengordel wordt.
Nieuwe petitie
Hoe de daadwerkelijke verhoging voor 2016 eruit komt te zien, wordt later dit jaar bekendgemaakt. Nautica overweegt bij een voornemen voor een nieuwe verhoging wederom een petitie te starten tegen een prijsstijging van het havengeld.
Berichten
Ik ben het helemaal eens, dat de verhogingen moeten stoppen! ’s nachts is er geen controle op de grachten en zo heeft het kunnen gebeuren dat mijn motor, die aan 2 sloten zat, tot 2x toe is gestolen.. dus dat ze de mond vol hebben van orde en handhaving, lijkt me hier niet gepast. Daarnaast neigt het ernaar, dat waternet uitsluitend de mooie boten wegsleept. Dit omdat ze dan meer zekerheid hebben dat de eigenaar zich meld en ze dus geld kunnen vangen, of dat ze de boot voor een goede prijs kunnen doorverkopen. De echte wrakken blijven liggen… al is het overduidelijk dat er al jaren niet voor betaald is!
Heb inmiddels mijn bootje met pijn in het hart verkocht, omdat ik de kosten niet meer vond op te brengen.
Jaren geleden heb ik aan Maarten van Poelgeest destijds portefeuille houder van binnenwaterbeheer een voorstel aangeboden. maar deed er vervolgens niets mee. Vreemd temeer omdat mijn voorstel nog steeds actueel is. Namelijk alleen maar vergunningen uit te geven aan inwoners uit Amsterdam. Het is nog steeds mogelijk om als niet Amsterdammer een vergunning aan te vragen en een bootje neer te leggen in Amsterdam. Voorbeeld : Vriendenclubje uit bv de Achterhoek koopt een bootje en legt hem neer in Amsterdam. Leuk om met Koningsdag te varen en met de Gaypride. Kortom er wordt de rest van het jaar niet naar omgekeken.
Wij Amsterdammers mogen letterlijk bloeden voor dit soort idioten. Meer betalen prima maar dan wil ik er ook wat voor terug zien. en dat gebeurt nu niet. Vorig jaar meerdere malen inbraak in mijn sloep. Vernieling van de tent, vernieling van het interieur. Boot werd op een gegeven moment gebruikt als afwerk plek door een heroïne hoertje.
Resultaat …. Alarm aangeschaft met bewegingsmelder en een GPS tracker geinstalleerd. Ik loop dagelijks met mijn hond langs de boot dus controle is er wel degelijk door ons.
In Haarlem, Utrecht, Leiden betaal je ook fors voor een vergunning maar ….. je krijgt wel een vaste ligplaats.
Waarom is Amsterdam toch zo blind voor dit soort zaken. Ik heb gedeeld !! René van Beeten
—Onderhoud en beheer van de Amsterdamse vaarwegen—
Kades en bruggen zijn onderdeel van de straten van de stad en hebben ook het meest te lijden van het verkeer, ze zouden dus onder wegonderhoud moeten vallen. Schade door boten is te verwaarlozen.
Verder ondersteunen de kades niet alleen de straten maar indirect ook de huizen langs de grachten. Dan ligt het meer voor de hand dat huiseigenaren meebetalen aan het onderhoud.
—Het bedienen van bruggen—
Om met je boot binnen de grachtengordel te komen moet je onder vaste bruggen door kunnen, er hoeft derhalve voor die boten geen brug te draaien.
Bruggen worden hoofdzakelijk bediend voor doorgaand verkeer – staande mastroute – en beroepsvaart.
Waarom worden de kosten dan opgenomen in het havengeld?
—Het handhaven van orde en veiligheid op het water–
Op dagen dat het erg druk is op het water bv. koningsdag of de gaypride – maar ook in het weekend – komen er veel boten van buiten naar Amsterdam. Die hoeven geen havengeld te betalen.
Waarom zouden kosten voor orde en veiligheid dan uit het havengeld moeten komen?
Orde en veiligheid zijn een politietaak en dienen derhalve betaald te worden uit de algemene middelen.
Ik zou wel eens willen weten welke kosten er nu WEL voor al die boten gemaakt moeten worden.
Het is toch belachelijk.. Het probleem waar wij tegen aanlopen is dat wij 600,- betalen per jaar maar niet eens een fatsoenlijke plek kunnen vinden bij ons in de buurt. Laat waternet voor dat geld dan ook de oude half afgezonken bootjes opruimen!!(Ik neem niet aan dat die mensen ook 600,- per jaar betalen voor een bootje wat half gezonken is en nog aan de touwtje hangt). Al vaak de neiging gehad om zelf een paar oude bootje weg te slepen maargoed.. Dan ben ik natuurlijk fout. Waternet, ga hier wat mee doen.
Liggeld Amsterdam :
Hoezo belachelijk???, Het is ronduit schunnig!!!
Voor het VERbruik van 8m3 kraanwater (verplaatsing van mijn bootje) à € 1,66/m3, inclusief de aanleg/het onderhoud van infrastructuur en onderhoud waterleidingsysteem e.d., betaal ik € 13,28 !! plus m’n vastrecht van zo’n € 45,– per jaar.
Voor het GEbruik van 8m3 grachtenwater, zonder dat er voor mij ooit een brug gedraaid hoeft te worden, met nog geen spijker aan de wal om aan vast te knopen noch enige andere faciliteit, maar naar men beweert inclusief het onderhoud, betaal ik € 735,–.
Hoezo volksverlakkerij??
wij liggen met onze plezierbootjes in Amsterdam noord onze bootjes liggen bij ons aan de ark vast maar wij betalen havengeld van de binnenstad dat klopt gewoon niet je kan ons niet vergelijken met de binnenstad van amsterdam
Een jaar of 6 geleden probeerde men de eerste verhoging door te voeren. Dat werd na het indienen van een petitie weggeschoten. Na afloop van die bewuste raadsvergadering verzuchtte Maarten van Poelgeest letterlijk: “Volgend jaar proberen we het gewoon weer”, met jaarlijkse verdubbelingen van het liggeld tot gevolg.
Extra bizar is het dat het beleid op deze manier gewoon niet werkt. Afgelopen zomer zag je al veel minder kleine bootjes in de grachten. Die kleine bootjes zijn immers van minder vermogenden die dat verhoogde liggeld niet meer kunnen of willen betalen. En die halen hun bootje natuurlijk niet zelf weg maar kijken er gewoon maar niet meer naar om. Met als gevolg dat Waternet die dan na een half jaar weg moet halen en vervolgens zegt: we moeten veel meer bootjes weghalen, dús moet het liggeld wéér omhoog….
Daarnaast is het vreemd dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor schepen met een speciale ontheffing op historische gronden. De monumentale sleepboten, type ‘Amsterdammer’ zie je tegenwoordig in heel Nederland, maar niet in Amsterdam…. Ze zijn immers een meter of 16 lang en moeten zo’n kleine 2000 euro per jaar gaan betalen….
Bizar hoe de gemeente er dit jaar weer mee weg komt! De derde idiote verhoging in 5 jaar tijd!!
Hoe kan dit? Hier is toch niets tegen te beginnen als bootbezitter 🙁
Ook is het vreemd als je een nieuwe vergunning aanvraagt dat je altijd voor een heel kalenderjaar moet betalen. Ik wil graag een bootje in Amsterdam (als Amsterdammer), maar om nu het bedrag voor een heel jaar te betalen, terwijl er nog maar een paar maanden over zijn gaat me wel een beetje ver. Waternet moet wel wat meer service gaan bieden of de tarieven weer omlaag doen.
Belachelijk €30 per vierkante meter Amsterdam heeft zeker dringend geld nodig en denkt dat alle watersporters een goedgevulde portemonnee hebben.
Veel mensen zullen hun boot weg moeten doen.
Wat ik acceptabele vind is €5,- tot €8,- per vierkante meter.
Reijnier vinkeleskade
Daar mogen opeens geen boten meer liggen
Die kade is nu opeens door een bewonersvereniging toegeëigend ?!??
Die mogen bepalen wie er ligt ?!??
Is dus een gracht met veel ligplaatsen ons afgenomen
(Of je moet door de balitage commissie heenkomen en in de buurt er wonen )
A: Mogen wij dus een gracht toe eigenenen met buren?!?
B: behoren we dan niet minder te betalen
Als ons ligplaatsen ontnomen worden?
Ik waternet gebeld rn gevraagd hoe of dat ik een gracht kan toe-eigenen met me buren
Waternet had er nog nooit van gehoord
Maar toch gebeurd het
Bij Reijnier vinkeleskade
Amsterdam begint steeds raarder te worden
Wat is eigenlijk de boete als je zonder ergens een dag aanmeert en gepakt wordt?