De Universiteit van Rochester heeft een nieuwe technologie ontwikkeld, waardoor materialen superwaterafstotend worden. Het is potentieel een revolutionaire ontwikkeling voor de superjachtindustrie. “Het materiaal is zo sterk waterafstotend, dat het water eigenlijk stuiterde.”
De meeste jachten zijn opgebouwd uit metaal, zoals staal, aluminium of een composiet. Door de romp te bewerken met een laser, wordt deze vrijwel waterdicht en roestvrij. Hierdoor is geen extra coating of verf meer nodig.
Vocht zorgt ervoor dat zelfs het meest sterke materiaal last krijgt van roest en corrosie onderwater. De superhydrofobe materialen voorkomen dat water, vuil en olie zich hechten aan het oppervlak, waardoor de romp gloednieuw blijft. Naast deze voordelen, wordt ook de weerstand in het water minder, waardoor er lager brandstofgebruik en dus kosten zijn. Bovendien vaart het schip sneller en makkelijker.
Nanotechnologie
Het team van Chunlei Guo en Anatoliy Vorobyev van de Universiteit van Rochester gebruikten nanotechnlogie. Laserpulsen bestraalden het oppervlakte in minder dan een microseconde. “We transformeerde gladde oppervlakten in een zeer gestructureerde structuur met een waterafstotende eigenschap.”
De werkwijze heeft meerdere voordelen. Zo is de bewerking niet chemisch, zoals een coating wel is. Daarnaast zijn de waterafstotende metalen fundamenteel veranderd, de nieuwe structuur is dus permanent.
Toekomst
Het duurt nog wel even voordat de wereld kan genieten van waterafstotende superjachten. Voor een vierkante inch hydrofiel metaal, is meer dan een uur laseren nodig, waardoor massaproductie nu nog onmogelijk is. De extreem dure techniek is daarom ook alleen beschikbaar voor superjachten tot nu toe.
Michael Henson van Yachting Pages Media Group, een specialist in het leveren van producten en diensten aan de superjacht industrie legt uit: “Na contact met een aantal vooraanstaande superjachtwerven in heel Europa, was het duidelijk dat de technologie te geavanceerd voor hun teams op dit moment. Toch zijn de scheepswerven het ermee eens dat deze technologie een grote invloed kan hebben op de manier waarop superjachten kon worden gebouwd. Het is een realistische optie in de toekomst en het begin is gemaakt.”