Team Brunel-schipper Bouwe Bekking voorspelde het gisteren al, de concurrentie kwam vandaag weer langszij.
Team Brunel-schipper Bouwe Bekking voorspelde het gisteren al, de concurrentie kwam vandaag weer langszij. Zo kon het Spaanse MAPFRE vannacht het gat dichten en zelfs kort de leiding overnemen. Het duo gaat nek aan nek met klassementleider Abu Dhabi in zijn kielzog. Op dit moment vaart Team Brunel weer aan kop met een nipte voorsprong van 0,6 mijl.
Hoe anders verging het Bekking precies 9 jaar geleden toen hij noodgedwongen zijn schip op de Atlantische Oceaan moest achterlaten. Nu vecht hij om de koppositie in de zevende etappe van Newport/Rhode Island naar het Portugese Lissabon. Hoewel zevenvoudig deelnemer Bekking (51) reeds 30 jaar met deze zware oceaanrace bezig is, is hij nog altijd even competitief. In het voorlaatste positierapport lag MAPFRE 0.2 mijl voor en nu geeft Team Brunel ze weer het nakijken.
Afgelopen nacht verloren Bekking en zijn mannen 14 nautische mijlen (nm) op de achtervolgers. Team Brunel zeilde 9 nm zuidelijker dan de vloot in 2 tot 3 knopen minder wind. Zo konden de andere boten een inhaalslag maken. Vooral Dongfeng Race Team kwam sterk terug. Zij maakten in 12 uur maar liefst 22 nm goed, waardoor ze weer volop in gevecht zijn voor de vierde plek.
Inmiddels komen de eerste berichten binnen over teams die op rantsoen gaan. Francisco Vignale, Onboard Reporter van MAPFRE, schrijft in zijn blog: “Volgens de voorspelling die wij met betrekking tot het Azorenhoog ontvangen, zullen er 2 opties zijn: noord of zuid. Dat zorgt voor een enorme vertraging in verwachte aankomsttijd van deze etappe. Daarom zijn wij al overgegaan in de zuinige modus. Niets om je zorgen over te maken, maar er zijn bepaalde dingen die we gewoon moeten doenn. Zoals niet onnodig de lichten aan laten of de computer opladen als je die niet gaat gebruiken. Kleine details…gewoon voor het geval dat.”
Met nog 1.950 nm en een week zeilen voor de boeg voordat de vloot in Lissabon arriveert, is de race geenszins gelopen. Iedereen kan nog winnen, de verschillen zijn klein met 8 nm tussen Team Brunel en Team SCA in laatste positie.
Abu Dhabi ocean Racing ligt derde, ondanks een aanvaring met een houten pallet. Bemanning en boot hielden hier niets aan over, maar schipper Ian Walker moest wel kort op de rem trappen om de kiel van het pallet te bevrijden. Dit kostte het team 4 nm.