Protest tegen de verhoging van het havengeld in Amsterdam
Het havengeld in Amsterdam blijft de gemoederen bezighouden. Schipper Martin Mank is het helemaal zat met de kosten. “Ik breng mijn schip nog liever naar de sloop, dan dat ik 4000 euro havengeld per jaar ga betalen in Amsterdam.”
Mank is de trotse eigenaar van een 110 jaar oude sleepboot. Het particuliere schip meet 16,90 meter en heeft een ligplaats aan het Oosterdok. Je mag echter niet wonen op het het pleziervaartuig en schipper Martin vaart niet commercieel met haar. “Het is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby”.
Het schip staat inmiddels te koop en is dankzij de gewilde ligplaats en haar historische waarde getaxeerd op 100.000 euro. Martin weet dat mensen hierdoor wellicht vinden dat hij niet moet zeuren en gewoon het havengeld moet betalen, maar zo makkelijk is dat niet.
Geen cent verdienen
Sleepboot Wodan is al 15 jaar in bezit van Mank en hij heeft een speciale ontheffing om met zijn schip aan het Oosterdok te liggen. “Dit schip is helemaal privé. Ik verdien er geen cent mee. Maar de kosten zijn enorm. Wat dacht je van al het onderhoud? Je zit niet alleen met de jaarlijkse verfbeurten, maar ze moet ook gergeld naar de werf. Daarnaast zijn alle onderdelen authentiek en daar zitten ook kosten aan verbonden. En ga je varen, dan ben je brandstofkosten kwijt. Voorheen hadden we nog een speciaal tarief, maar dat bestaat niet meer, dus varen is nu ook vrij prijzig. Ook moet ik verzekeringskosten betalen. Aangezien het schip nu op 100.000 euro is geschat, worden die kosten ook steeds hoger. Dus tel je hierbij ook nog een verhoging van het havengeld op, dan red ik het financieel helemaal niet meer.”
Veel te hoge kosten
Wat de schipper ergert, is dat de kosten onredelijk hoog worden. “Over de guldentijd wil ik het niet eens hebben. Maar ter vergelijking: in 2012 betaalde ik 498,95 euro en nu in 2015 betaal ik meer dan 2000 euro. Wanneer ze weer zo’n idiote verhoging doorvoeren, betaal ik zometeen 4000 euro. Dat zijn prijzen voor een superjachthaven. Ik krijg mijn schip nu al niet verkocht, dan al helemaal niet. Sloop is dan de enige optie.”
Sail Amsterdam
De historische sleepboot Wodan heeft een speciale ontheffing voor de bijzondere ligplaats, omdat het om een historische vaartuig gaat. De gemeente ziet graag dit soort boten in de stad, zou je denken. Zeker nu een evenement als Sail voor de deur staat. Maar ook hier heeft Martin kritiek op. “Ik ben vanaf het begin bij Sail betrokken. Mijn boot is varend erfgoed en Amsterdam is koploper op het gebied van historische schepen. Maar meedoen aan het evenement wordt enorm moeilijk qua kosten. Wanneer ik meer dan 12 mensen meeneem aan boord, word ik gezien als commercieel vaartuig en moet ik betalen voor een vergunning. Het wordt je allemaal zo moeilijk gemaakt. Ik doe er gewoon niet meer aan mee. Je moet maar betalen, betalen, betalen, maar je krijgt er niets voor terug. De gemeente Amsterdam staat vooraan om Sail te promoten, maar ondertussen helpen ze je nergens mee.”
“Geen bezit historische boten promoten”
Wethouder Water Udo Kock (D66) reageert: “ Tijdens Sail vieren we de rijke nautische geschiedenis van Amsterdam, maar het is niet zo dat we het bezit van historische boten zouden promoten. Alle bootbezitters in Amsterdam die gebruikmaken van de grachten, moeten binnenhavengeld betalen.”
SP wil ontheffing
De SP heeft bij monde van raadslid Nelly Duijndam aangekondigd te pleiten voor een speciale ontheffing in het havengeld voor de historische pleziervaart. Dit zou betekenen dat antieke sleepboten, stoomschepen en zeiljachten wellicht minder of zelfs geen havengeld meer gaan betalen in Amsterdam, omdat zij onderdeel zijn van het historische stadsgezicht van onze hoofdstad. Het voorstel moet voor het najaar ingediend worden.
Het binnenhavengeld voor 2016 wordt eind dit jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Wanneer de gemeente een exhorbitante verhoging aankondigt, zal Nautica een petitie starten tegen de verhoging van het havengeld.
Heeft u een nautische nieuwstip? Of wilt u ook uw beklag doen over het havengeld? Mail dan de redactie van Nautica!