En er was dit voorjaar een flinke impuls in de verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van Sail. “We peilen op dit moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een snel varende boot erbij”, aldus een woordvoerder van de Hiswa. De 32e editie van de Hiswa te water gaat dinsdag 1 september van start met optimistisch gestemde deelnemers.
“Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni van dit jaar directeur van Hiswa Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. “Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen realiseerden de bij aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar. Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.
Klaas Schiphof van Aquatec Industries, een van de grootste producenten van sloepen in ons land en exposant op de HISWA te water: “Er is veel vernieuwing. De nieuwe generatie sloepen is sneller en sportiever; je kunt er ook mee wakeboarden en waterskiën. De verkopen gaan dit jaar aanmerkelijk beter. Er is meer optimisme en durf om te kopen. Mensen kopen ook grotere boten. Zo’n feest op het water als SAIL zal zeker een positief effect genereren.” Dat beaamt Jerry Schuiten van Interboat, op de beurs vertegenwoordigd met in Nederland geproduceerde sloepen, tenders en cruisers: “We merken dat de markt aantrekt. Wij investeren veel in innovaties en ontwikkelen nieuwe lijnen waar veel belangstelling voor is. SAIL is een fantastisch evenement voor de watersport geweest, mensen hebben nu zin om met een eigen boot te varen. Wij hebben nu al meer orders binnen dan in dezelfde periode vorig jaar en de beurs moet nog beginnen. Ik heb er alle vertrouwen in.”
De stijgende animo voor de watersport zien we ook terug bij de inschrijvingen voor de HISWA te water, zegt beursmanager Michelle Jonker: “Er zijn bijna 300 nieuwe zeil- en motorboten te zien, het gehele kadeterrein en alle stands in de expositietent zijn tot de laatste meters volgeboekt. De beurs start wat ons betreft onder een gunstig gesternte.
In Nederland zijn een half miljoen vaartuigen in gebruik en 2.6 miljoen actieve volwassen watersporters, die samen zorgen voor zo’n 2 miljard omzet per jaar en 20.000 mensen aan het werk houden in de watersportbranche. Van 1 – 6 september zijn de watersporters te vinden op de HISWA te water in Amsterdam Marina. Bijna 300 nieuwe jachten en sloepen zullen toekomstige eigenaren verleiden, de nieuwste toebehoren en gadgets vinden hun weg naar de watersporter en de recreant kan zich uitleven in het boordevolle activiteitenprogramma. HISWA Vereniging lanceert er haar campagne “Welkom op het water”.