Kees Sars is ambachtelijk timmerman en bouwmeester van het Statenjacht Utrecht. Hij woont samen met zijn gezin op zijn schip Michaël in de Veilinghaven. Momenteel werkt hij in Duitsland aan replica’s van Romeinse schepen. Zijn droom is in Nederland een zeventiende eeuws Fluitschip te bouwen.
Kees Sars ziet eruit zoals je dat van een schipper mag verwachten. Hij heeft een blauwe kabeltrui aan, is groot en heeft een beetje zwart onder de nagels. De scheepstimmerman werkt het liefst met hout. “Mensen vragen mij vaak welke opleiding ik heb genoten. Maar ik heb het vak van houten scheepbouwer op de werf van de Batavia geleerd en niet op school. Tijdens het bouwen van dit replica VOC-schip werd ik verliefd op het werken met hout. Die geur, het zware materiaal en het ambachtelijk werken is het helemaal voor mij”, vertelt hij vanuit de stuurhut van het 38-meter lange monumentale vrachtschip Michaël. Het schip ligt naast de opvallende trechters die ook verhuurd worden als vergaderruimte en kijkt uit op het Statenjacht Utrecht.
Utrecht thuishaven
Kees stond aan de wieg van de bouw van het Statenjacht. Hij werkte dagelijks op een tijdelijke werf aan de bouw van dit bijzondere zeilschip. Toen de bouw van het replicaschip Utrecht in 2003 voltooid was, kon hij een vaste ligplaats kopen in de Veilinghaven. “Utrecht is een hele fijne stad om te wonen. Voorheen voer ik van project naar project. Maar toen werden onze kinderen geboren en besloten we hier te blijven. Mijn vrouw Nynke werkt bij een pianobouwer in de regio en de kinderen gaan hier naar school. We blijven hier graag wonen, ook omdat de stad veel te bieden heeft op het gebied van cultuur en uitgaan. Utrecht is echt onze thuishaven.”
De scheepstimmerman heeft de Veilinghaven de afgelopen jaren flink zien veranderen. “Toen wij hier voor het eerst kwamen, was hier een oude verloederde stadswijk met een zandoverslag, waar weinig gebeurde. Het was hier eigenlijk doodstil. Nu staat er een nieuwe wijk, is er horeca die goed loopt en liggen we met veertien historische schepen in deze haven. Het is hier enorm gezellig en er is veel saamhorigheid.”
Duitsland
Zijn keus om in Utrecht te wonen, betekent wel dat Kees twee nachten per week in Duitsland verblijft voor zijn werk. Zijn bedrijf Sars Houtbouw werkt aan een project om replica’s van Romeinse schepen te bouwen voor het Archäologischer Park Xanten. Samen met een collega en circa vijf jongeren werkt hij dagelijks aan de bouw van de tot 18 meter lange houten schepen. “Archeologen hebben wrakken gevonden van dit soort schepen in Nederland en daar in de buurt. En samen met scheepsarcheologen reconstrueren we deze schepen. Het is enorm mooi werk, zeker ook omdat we met jongeren werken. Je hoopt dat er iets wordt aangewakkerd en ze verliefd worden op het vak.”
Hij zou het werk graag in Utrecht doen, maar dat is niet mogelijk. “Zo’n openluchtpark wil natuurlijk dat we ter plekke werken. Op die manier is het interessant voor toeristen. Dit project duurt nog vijf jaar, maar we pakken intussen natuurlijk ook ander werk aan.”
Fluitschip
De droom van Kees is om een zeventiende eeuws Fluitschip te bouwen. Dit zeilende vrachtschip vervoer vooral graan en zout en werd gebouwd in Nederland. Er bestaat nog geen reconstructie van dit schip. “Het gros van de welvaart in ons land is opgebouwd door deze zeeschepen. Een replica van 30 meter lengte zou een mooie maat zijn voor zo’n driemaster.” Er zijn voldoende historische bronnen om een replica te bouwen, maar dan moet Kees Sars wel een opdrachtgever vinden. “Het zou logisch zijn als een stad met een zeevaartverleden zo’n project start. Denk aan Enkhuizen, Hoorn of Hindelopen. Als er ergens interesse is, dan vinden we wel een plek voor een tijdelijke scheepswerf. Dat is destijds ook met Statenjacht Utrecht gelukt, waar de stichting uiteindelijk tachtig jongeren aan werk heeft geholpen.” Het Statenjacht vaart, met steun van sponsoren, nog elk seizoen. In de winter is er in Utrecht een restaurant aan boord. Kees: “Ik denk dat de exploitatie van een Fluitschip ook moet lukken. Denk aan betaalde zeiltochten en in de winter een restaurant aan boord. Het is mijn droom om dit schip ooit te mogen bouwen.”