Nieuwe generatie reddingboten voor KNRM

In Bootnieuws by Tessa HeerschopReageer

De voornaamste eisen die aan de nieuwe reddingboot werden gesteld waren: inzetbaar onder alle weersomstandigheden, een comfortabeler vaargedrag bij slecht weer, voorzien van de modernste navigatie en communicatieapparatuur, voldoen aan milieunormen en geschikt om wereldwijd verkoopbaar te zijn

De directeur van de KNRM, Roemer Boogaard, sprak van een mijlpaal: “Nog niet eerder in de bijna 200 jaar geschiedenis van de KNRM is zoveel getest en beproefd aan een nieuw model reddingboot. De belangrijkste verbeteringen komen de veiligheid van de redders ten goede. Door vooruit te denken in techniek en rekening te houden met strengere normen ten aanzien van milieu en comfort, verwachten we dat deze reddingboot ook in 2020 nog zal voldoen aan alle wensen en eisen van de KNRM”.

Bijlboeg voor meer comfort
Het meest opvallende aan de reddingboot is de nieuwe rompvorm, naar een ontwerp van Lex Keuning, professor aan de Technische Universiteit in Delft. De rechte steven is afgeleid van het bijlboegconcept en is aangepast voor snelvarende schepen van het formaat van de NH 1816. Deze boeg reduceert de G-krachten met 45%. De sleeptankproeven bewezen ook de grote koersstabiliteit voor de zee uit, mede door het gebruik van verstelbare vinnen aan de achterzijde van de romp.

Digitale communicatie
De romp van de reddingboot wordt gemaakt van aluminium met een D-fender, die meer dekruimte creëert ten opzichte van de traditionele tubes van de huidige reddingvloot. Het stuurhuis wordt uit kunststof gemaakt. Er is plaats voor zes bemanningsleden die vanuit hun zitpositie alle apparatuur aan boord kunnen uitlezen op touchscreens via het geïntegreerde brugsysteem SIMS (Ships Information and Management System). Via dit systeem kan dataverkeer uitgewisseld worden met de vaste wal. De twee motoren van 1200 pk elk voldoen aan de hoogste milieueisen en geven de reddingboot met waterjetvoortstuwing een topsnelheid van minimaal 31 knopen. Het ontwerp geeft onderdeks meer ruimte, waardoor technische onderdelen beter toegankelijk zijn voor onderhoud. Bovendien is er meer ruimte ontstaan voor een gereddenverblijf.

Multifunctioneel en commercieel
Damen Shipyards en de KNRM tekenden op 5 oktober het contract voor de bouw van de eerste reddingboot van dit type, met een optie voor de twee volgende schepen. In samenwerking met Damen Shipyards is de KNRM tevens een internationale campagne gestart om belangstelling te kweken voor deze reddingboot van de toekomst. Er is een groeiende vraag naar snelvarende reddingboten of patrouilleschepen van dit formaat. Het ontwerp is daarom zodanig gekozen, dat de boot ook voor andere doeleinden dan uitsluitend reddingwerk gebuikt kan worden. Met de verkoop van het concept aan andere organisaties hopen KNRM en Damen Shipyards de ontwikkelingskosten terug te winnen.

Naamgeving uit donatie
Alle reddingboten van de KNRM worden bekostigd uit schenkingen en nalatenschappen. De naamgeving van de reddingboot is altijd verbonden aan deze financiële bron. Verzekeringsmaatschappij De Noordhollandsche van 1816 doneerde in 2008 anderhalf miljoen euro voor een nieuwe reddingboot en verhoogde tijdens de contractondertekening de bijdrage met zevenhonderdduizend euro om de bouw volledig te financieren.

Na de bouw zal de KNRM de eerste reddingboot inzetten vanuit IJmuiden met een vaste schipper en een gelegenheidsbemanning. Langs de gehele kust zullen redders proefvaren en kennis maken met het schip.

In de toekomst is de reddingboot bedoeld voor de vervanging van de huidige Arie Visser-klasse. Deze tien reddingboten van 19 meter lengte zijn gebouwd vanaf 1999. Zij voldoen nog uitstekend, maar maken de komende twintig jaar plaats voor de nieuwe generatie reddingboot.


Tessa HeerschopNieuwe generatie reddingboten voor KNRM

Reageer