In Nederland werd al in 1998 door TNO een succesvolle proef in Uitgeest, Oostmahorn en Yrseke opgezet. Ook in een milieurapportage van de Provincie Friesland uit 2004 wordt over het doorontwikkelen van bootwasstraten gesproken. In die tijd moest de boot nog wel worden voorzien van een harde coating om de belasting van de roterende borstels aan te kunnen. Dat lijkt met de Zweedse machines niet meer nodig. Voor zover bekend is in Nederland nog slechts één werkende bootwasstraat, een zelfbouwproject van bootverhuurder Ottenhome in Heeg. Daar worden de huurboten, voor ze de kant op gaan, door de borstelbaan gehaald zodat ze schoon overwinteren. De wasstraat is voor particulieren dus niet te gebruiken.
Het Zweedse MD Boatwasher Sweden brengt bootwasstraten op de markt die zijn opgebouwd met een drijvend aluminium frame en acht draaiende borstels. De kunststof borstels worden hydraulisch in beweging gebracht en passen zich door geavanceerde computertechniek automatisch aan de vorm van het onderwaterschip aan. In Scandinavië wordt de borstelbaan gezien als een milieuvriendelijk alternatief voor het aanbrengen van giftige onderwaterverf op de onderzijde van de boot. Daarom wordt daar op de aanschaf van een bootwasmachine, kostprijs €99.000 ex btw, een subsidie gegeven die in een aantal jaren kan oplopen van 35 tot 50 % van de aankoopprijs. Inmiddels zijn er al vijftien draaiende installaties die dankzij de subsidie ook commercieel succesvol zijn.
Het is bekend dat boten die veel varen minder last hebben van aangroei onder de waterlijn. Voor gemiddelde bootbezitters is één wasbeurt per drie maanden voldoende om de boot vrij te houden van aangroei. Op zout water kan één wasbeurt per maand nodig zijn. Zo’n behandeling duurt een kwartier en kost ongeveer € 50,-. De machines kunnen boten tot een lengte van 16 meter en vijf meter breed aan. En ook zeilboten met een maximale diepgang van 2,20 m komen met een compleet gereinigd onderwaterschip de wasstraat uit.
Om de afgeborstelde aangroei op te vangen wordt de installatie geleverd met een opvangscherm dat lijkt op een omgekeerde tent. Dit bassin dient ook als opvang voor de restanten van de oude onderwaterverf die van de boot wordt afgeborsteld. Boten met dikke oude antifoulinglagen moeten eerst hun onderwaterschip kaal maken, voordat ze de wasstraat in mogen.