Voor de nieuwe 80RS wordt hetzelfde rompmateriaal gebruikt als voor de Swan 60 en 80, een unidirectionele vezel die met behulp van SPRINT-technologie gelamineerd is. De versterkingen in de romp zijn echter wel aangepast om een nog hogere rompstijfheid te verkrijgen.
Het meest merkbare verschil met de huidige Swan 80 zit ‘m in de toevoeging van de letters RS. Deze staan voor Raised Saloon, wat wil zeggen dat het schip in tegenstelling tot de 80 wel een opbouw heeft die boevn het dek uitsteekt. Deze opbouw zorgt voor een goedbeschutte en ruime stuurplek, waardoor het navigeren op open zee een stuk veiliger en comfortabeler wordt. Bovendien laten de grote ramen veel licht binnen in het interieur.
Het interieur kenmerkt zich door luxe en leefbaarheid. Bij binnenkomst vind je een grote open en lichte salon met een extra loungeruimte aan de stuurboordkant. Er zijn vier afzonderlijke hutten, waarvan er twee elk twee grote patrijspoorten hebben om het lichte interieur te accentueren. Bij de layout is er aandacht besteed aan het volledig gescheiden houden van de hutten van de bemanning en de eigenaar en zijn gasten.
Een van de aangeboden opties is een kiel met gereduceerde diepgang die het schip geschikter maakt voor het varen in ondiepere wateren langs de kust en om in kleinere havens te kunnen aanmeren. Standaard is de diepgang 4 meter. De totale lengte zal 25,08 meter zijn en op het breedste punt is het schip net iets meer dan 6 meter breed. Met 36.200kg waterverplaatsing, zal de Swan worden voorzien van een Steyr dieselmotor van 190PK (140kW). Als er niet op de motor gevaren wordt, zorgen een grootzeil van 188,6 vierkante meter en een fok van 150 of een kluiver van 162 vierkante meter voor de voortstuwing.
Volgens Nautor’s zelf is de Swan 80RS een toonbeeld van alles waar Nautor’s voor staat: Hun toewijding om een schip te bouwen dat gericht is op het afleggen van lange afstanden, zonder compromissen op het gebeid van prestaties en stijl. Het concept is dan ook ontwikkeld aan de hand van een de feedback verkregen van de huidige klanten van Swan en gericht op echte zeilers. In de nieuwe Swan 80RS, ontworpen door German Frers, wil Swan elegantie en vooruitstrevende bouwtechnieken combineren.