De bergers, het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi, leggen uit op The parbuckling project hoe de operatie in zijn werk gaat.
Op de bovenste 5 plaatjes op de site is van links naar rechts te zien hoe ze de Costa Concordia gaan bergen.
Naast de schuin aflopende zeebodem bij Giglio heeft men onderwater een horizontaal platform gemaakt. Daarop kan de Concordia straks rechtop worden gezet door het met behulp van kabels en ankers op het platform te laten zakken. Het schip ligt dan echter nog steeds grotendeels onder water.
Daarom worden vervolgens aan de zijkanten van het schip grotendeels met water gevulde, caissons of stalen tanks bevestigd. Wanneer die vervolgens worden leeggepompt, zorgen ze voor voldoende drijfvermogen om het schip van het platform op te laten drijven en kan het naar een haven worden gesleept, bijvoorbeeld Livorno, om te worden gesloopt.
Er wordt nu met 500 man en 30 schepen 24 uur per dag gewerkt om het schip nog voor september te bergen.