De driemastschoener ‘Oosterschelde’, de Bark ‘Europa’ en logger ‘Tecla’ begonnen vorig jaar september het avontuur. Eerst werd Brazilië, Antarctica, Zuid-Amerika, Zuid Afrika en Mauritius bezocht om vervolgens koers te zetten naar Down Under. Omdat ze op wereldreis zijn, konden de schepen niet bij de Koningsvaart aanwezig zijn tijdens de kroning van Willem-Alexander.
Historie
Toen eeuwen geleden de eerste specerij –schepen vertrokken uit Amsterdam, dachten ze dat de aarde plat was en dat ze van het randje af zouden vallen. Men liet zich varen waar de wind hen heen bracht – ze hadden geen motoren.
Er was een reële angst dat ze werkelijk het einde van de wereld zouden bereiken en zouden verdwijnen. Hoewel de vloot in de huidige tijd niet bang hoeft te zijn om van de aarde af te vallen, nemen de schepen het zo nu en dan nog steeds op tegen de uitzonderlijke krachten van de natuur. Zo ook wanneer de schepen op expeditie gaan naar de plek waar VOC schip ‘Batavia’ aan de grond is gelopen.
Batavia
Het verhaal van ‘Batavia’ is wereldwijd bekend en nauw verbonden met de Australische kust. Gedurende haar eerste reis is het schip aan de grond geraakt op de Abrolhos Islands in 1629. De gevaarlijke kust heeft tientallen schepen geëist, maar het verhaal van de ‘Batavia’ is ongeëvenaard vanwege de muiterij tussen de overlevenden.
Vloot
De vloot vertrekt morgen voor een 12-daagse reis naar de Abrolhos Islands en vaart daarna langs verschillende Australische havens zoals Adelaide, Melbourne, Hobart en Sydney.
Voorlopig is de Dutch Tall Ships vloot nog wel even onderweg, de schepen zullen in de zomer van 2014 weer thuiskomen in Nederland. Thuisblijvers kunnen schepen volgen en de logboeken lezen op www.dutchtallships.com.