Nicolien Schwippert van vaarschool Bateaulien geeft tijdens de Hiswa te Water praktijklessen ‘Varen op het IJ’ en dat is volgens haar hard nodig. “Je moet enorm veel kunnen en weten hier over voorrang, hoe je moet oversteken, hoe de betonning werkt, wat de boeien betekenen. Niet iedereen kan dat.”
Cruiseschepen
Naast sloepjes varen er cruiseschepen van meer dan 200 meter lang, pontjes, draagvleugelboten partyschepen, rondvaarboten, sleepboten, vrachtschepen en nog meer drijvend spul rond op het Amsterdamse water. “Je gebruikt de marifoon voor de communicatie, maar niet iedereen luistert even goed naar dit apparaat en sommige kleinere bootjes hebben er geen aan boord”, zegt Nicolien terwijl ze met het schip de Katz richting het IJ vaart. Bij de Westerdoksdijk ligt gele betonning. Onderwater ligt een dam, die voorheen zichtbaar was, maar de architect vond dat stilistisch geen mooi gezicht. Dus verdween de dam onderwater en varen er per jaar een aantal bootjes stuk op.
Kopzorgen
Volgens een werknemer van het havenbedrijf, die toevallig ook aan boord is, geeft het de gemeente aardig wat kopzorgen. “Die dam kan niet weg, want dat is een bescherming voor als een binnenvaartschip of cruiseschip uit de vaargeul loopt. Op die manier vaart het dan niet direct een flat binnen. We hadden al boeien liggen, maar mensen met een sloepje dachten dat dit alleen voor de beroepsvaart gold. Met gevolg dat ze vastliepen op de dam.
Nu hebben we grote gele boeien liggen, waarschuwingsborden staan en rood-witte markering. Ook hebben we de lokale media laten schrijven over het probleem. Als je er nu nog opvaart, dan hoor je wat mij betreft niet thuis op het water.”
Jonge jongens
Even verderop vaart een klein wit bootje midden op het IJ, terwijl er twee grote binnenvaartschepen aanjakkeren. “Kijk, dit is nu precies waarom we dit project zijn gestart. Zij zouden les bij ons moeten krijgen”, zegt Nicolien. Iemand anders voegt er aan toe: “Daar heb je weer van die prutsers.” Aan boord van het motorbootje zijn jonge jongens, die volgens onze schipper ‘geen idee hebben wat ze doen.’ Ze hebben duidelijk niet door dat er nogal wat golfslag van binnenvaartschepen afkomt en je zoveel mogelijk stuurboordzijde moet varen.
Download
Na een uur varen met veel tips&trics leggen we weer aan bij de Hiswa. Nicolien heeft nog een laatste tip: “Download de gratis knooppuntenboekjes van Varen doe je samen, dan weet je in ieder geval waar je als schipper moet oppassen op het water.”