Frances en Michael Howorth vroegen voor de Monaco Yacht Show aan een aantal topmensen uit de superjacht industrie wat het meest vreemde verzoek was tijdens de bouw van een jacht van een klant. De meest rare zaken hebben we op een rijtje gezet.
Jonathan Beckett , CEO van Burgess
“Het meest vreemde verzoek was van een aardige klant, die opeens besloot dat er een Engelse tuin aan dek moest komen, compleet met een echt grasveld. De reden? De hond van de familie moest zich thuisvoelen! We hebben zelfs een speciale grasmaaier gekocht en een tuinman ingehuurd!”
Maurizio Magri , CEO Kaiserwerft
“Ik vroeg een jachteigenaar waarom hij en zijn vrouw, ondanks dat ze een perfect huwelijk hadden, aparte slaapkamers wensten. ‘Ze loopt in haar slaap’, vertelde hij me, ‘zij herinnert zich nooit wat ze ’s nachts heeft gedaan, maar ze slaat me in haar slaap. Als we in ieder geval aparte slaapkamers hebben, dan hoor ik haar aankomen en kan ik me voorbereiden.’
Rodney Martin , Managing Director Fitzroy Yachts
“Een Amerikaanse eigenaar kwam pas vrij laat tijdens de bouw aan boord en kwam er toen achter, dat de salon niet hoog genoeg was om zijn cowboyhoed op te houden. Hij wilde daarom dat het dak met 10 cm verhoogd werd. Dit zou honderdduizenden euro’s gaan kosten, maar hij stond erop. Dus we zijn de volgende dag begonnen met de herbouw.”
Vincenzo Poerio , CEO Benetti Jachten
“De eigenaar van superjacht Ambrosia III heeft een passie voor astronomie en wilde een planetarium in de Sky Lounge . Hij wilde een simulatie van een echt uitzicht op de sterren, planeten en sterrenbeelden. Het dak moest in staat zijn om te veranderen en te draaien en de werkelijke lucht volgens de positie van de boot in termen van lengte- en breedtegraad weer te geven. Natuurlijk hebben we het gebouwd. We hebben een hoop geleerd over complexe sterrenkunde!”
Marcel Onkenhout , CEO Oceanco
“In de vroege fase van het ontwerp van een superjacht, bespraken we de positie van het helidek en het zwembad. De Naval Architects , ontwerpers en eigenaar konden het niet eens worden. Tenslotte stond de eigenaar op en zei: ‘Maak het zwembad groter, zorg dat het dichtkan en laat de helikopter daar dan op landen.’ Zo gezegd, zo gedaan.”
Roland Kruger , CEO Newcruise
“Het leven is nooit saai als ontwerper van superjachten. Een van de meest amusante verzoeken hadden we van een zeer ernstig persoon. Hij wilde zijn jacht zo goed mogelijk uitrusten tegen potentiële bedreigingen. Hij ging zelfs zover dat hij een stijlvolle auto aan boord wilde, waarmee zijn familie zou kunnen ontsnappen als ze werden aangevallen. Die auto moest hoge snelheden kunnen behalen, kevlar bepantserd zijn en in staat zijn om chemische-, biologische- , nucleaire- en raketaanvallen te overleven. Aan boord wilde hij een luchtafweergeschutsysteem op het bovendek. Uiteindelijk werd het allemaal heel erg duur en bovendien hadden we nogal veel moeite met vergunningen verkrijgen. Het is dus uiteindelijk niet doorgegaan.”
Tim Saunders , Tim Saunders Yacht Design
“Ik herinner me dat ik mee mocht vliegen met een cliënt aan boord van zijn privévliegtuig naar Turkije om een jacht van hem te bezoeken. Onderweg vroeg hij me wat voor een soort jacht ik zou bouwen, mocht hij ooit een nieuwe aanschaffen. Ik haalde mijn schetsblok tevoorschijn en begon te tekenen. Drie uur later landde we in Turkije. Op een bijeenkomst bij de jachtwerf verbijsterde hij iedereen, toen hij mijn tekening opeens in de lucht hield en zei: ‘Heren, we bouwen een nieuw superjacht van 50 meter en zo gaat ze eruitzien!’”
Luca Bassani Antivari , voorzitter van Wally
« Mijn favoriete verhaal gaat over een klant die wilde dat zijn 50 meter lange jacht een glazen bodem kreeg, zodat hij naar de vissen kon kijken. Snorkelen leek hem wel wat, maar hij haatte het om nat te worden. Dus wilde hij comfortabel vanaf de bank, dezelfde ervaring meemaken.”