De Richard With krijgt een Promas Lite systeem van Rolls Royce dat ervoor zorgt dat de efficiëntie van het schroef- en roersysteem wordt verhoogd. Bij 15 knopen moet het schip 11 tot 14 procent minder brandstof gaan verbruiken. In november wordt het nieuwe systeem geïnstalleerd op het cruiseschip.
Andrew Marsh , directeur van de maritieme tak van Rolls-Royce: “Door de brandstofbesparing verdient het systeem in relatief korte tijd zich terug. Omdat we het systeem installeren tijdens een routine onderhoudsbeurt, loopt het schip geen vertraging op.”
De Richard With werd oorspronkelijk uitgerust met twee Rolls-Royce verstelbare schroeven (CPP).Het nieuwe systeem wordt voor 80% betaald door de Noorse overheid, uit een subsidie voor vermindering van uitstoot.
Het aandrijfsysteem is geschikt voor een breed scala van scheepstypen en toekomstige orders omvatten vissersschepen en vrachtschepen.
De Richard With meet 399 meter en werd in 1993 te water gelaten. Ze is van de Hurtigruten compagny en kan 623 passagiers meenemen.