“We moeten snellere zeilboten bouwen”

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

Hendriks lette vooral op wat de jonge watersporter wil. Op Interboot waren vooral de duikhal en de surfhal favoriet bij de jeugd tijdens Interboat. “Zeilen doen jonge Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers ook graag, maar dan met het tempo van een raket. De daar gevestigde werven spelen daar goed op in. Nederland, met name Friesland, houdt vast aan traditionele jachtbouw — sloepen, kotterjachten, kruisers en mega jachten — en is daar ook goed in.”

Serious Yachts uit Zwartsluis, Linssen uit Maasbracht, Argos Jachtbouw (Veldman) en Jetten Yachting uit Sneek en Van Wijk uit Leiden waren de vertegenwoordigers uit Nederland op Interboot.

Hendriks moest natuurlijk vooral letten op waar de Friese watersport klanten kan weghalen. Maar hij durft ook een algemene uitspraak over Nederland te doen: “Op het gebied van de bouw van moderne open zeilboten en kajuitzeilboten telt Nederland helemaal niet meer mee”. Een harde stelling, maar Hendriks benadrukt dat hij het over het buitenland heeft: “Snelle zeilboten, zoals de door Felci Yacht Design getekende Tutor 23, is een specialisme van werven rond en zelfs in de Alpen geworden. Fransen, Duitsers en Polen zijn de kajuitzeiljachtbouwers. Delphia uit Polen toonde op Interboot ook al een snelle daysailer.”

Hendriks denkt dat met name Friesland de jeugd weer enthousiast kan maken voor de watersport, als de hobby wat flitsender wordt: “Het zou mooi zijn als Friesland zich kon revancheren op het gebied van de snelle zeilerij. Dat helpt bij het verjongen van de watersport en het bieden van toekomst voor de bouwers en verhuurders van traditionele schepen, want eens stapt een zeiler in een motorboot.”

Tessa Heerschop“We moeten snellere zeilboten bouwen”

Reageer