Model zeilend vrachtschip op maritieme beurs

In Coverstory, Zeilboten by Tessa HeerschopReageer

Brandstof wordt steeds duurder en daarom denkt Ron de Vos dat voortstuwing door wind de toekomst heeft. We voeren immers in het verleden ook de grote zeeën over met zeilschepen.

Het windschip krijgt een klassieke uitstraling, maar wordt wel moderner. Het is een tweedeks schip, waarbij het tweede dek onder andere kan worden gebruikt voor passagiers, bemanning, kombuis, zeilhok, bootsmansstore en washok. Er kan ook een plaats worden ingeruimd voor de elektrische braslieren en de zeillieren. Dit lijkt praktisch, omdat de lieren beschut staan en het gewichtszwaartepunt naar beneden wordt gebracht. In het dek boven de lieren dient een venster te komen om zicht te hebben op de ra’s en de zeilen.

Lading
Onder het tweede dek is er ruimte voor de lading. Om deze lading gemakkelijk in de onderste delen van het schip te krijgen, zullen in het bovendek twee ruime luikhoofden worden geconstrueerd.
Een belangrijk uitgangspunt bij de uitrusting is dat de bemanning het meeste zelf moet kunnen repareren.

Aan de romp zijn enkele veranderingen toegepast om te voldoen aan de huidige eisen van een snel schip. De lijnen in de boeg zijn iets fijner en de voorsteven is iets rechter. Het schip heeft een flushdek en de romp bestaat uit twee dekken. Het blijft echter een vrachtschip en geen jacht.

Tuigage

Ook het Dyna tuig is aangepast. In plaats van dat de ra’s tegen de mast zijn gefixeerd, kunnen bij het windschip ra’s en zeilen ieder afzonderlijk worden gebrast. De zeilen worden vanaf het dek bediend, zowel het brassen als het zetten en wegnemen van de zeilen.

Tussen de masten kunnen driehoekige zeilen worden gezet, die door middel van een rolsysteem worden bediend.

De trapezium masten worden ondersteund door twee steunmasten. Dit heeft tot gevolg dat er hoger aan de wind kan worden gezeild en dat er ook gemakkelijker kan worden gelost en geladen. De ra’s zijn gevormd naar de modernste inzichten.

De romp maar ook de masten zijn composiet van constructie, in dit geval een combinatie van hout en epoxy. De belangrijkste redenen om dit materiaal te gebruiken zijn: het is duurzaam en sterk en het kent een enorme gewichtsbesparing.

De donkerbruine kramenmarkt wordt gehouden rondom de haven en sluis van Workum, vanaf 13.00 uur.

Hoofdafmetingen Windschip
Lengte 57,26 m
Breedte 12,90 m
Holte 7,08 m
Diepgang 5,80 m
Deplacement 2.270 ton
Laadvermogen 1.000 ton
Zeiloppervlak 1.751 m²
Type zeilplan Dyna fregatschip
Mechanisch voortstuwing E-propulsion systeem

Tessa HeerschopModel zeilend vrachtschip op maritieme beurs

Reageer