De meeste grote steden in Nederland lopen vooruit op de regelgeving en stimuleren elektrische voertuigen in de grachten. Zo mogen de rondvaartboten in Amsterdam alleen elektrisch varen en zijn de boten van de overheid die vuil ophalen in Utrecht en Amsterdam ook allen elektrisch.
De regelgeving van de EU richt zich op de uitstoot van motoren. “De aanpassing van regelgeving voor recreatievoertuigen vermindert de uitstoot van benzine en diesel sterk en producenten hebben de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen. De emissies worden aangepast aan de niveaus in de VS en zo wordt er een basis gelegd voor wereldwijde regelgeving voor uitstoot”, zegt rapporteur Malcolm Harbour (ECR, VK).
Veiligheid
Naar aanleiding van enkele dodelijke ongelukken waarbij de bestuurders de controle over de motor verloren, willen Parlementariërs dat alle buitenboordmotoren worden uitgerust met een noodstop. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een noodstopschakelaar die de stuurman kan bedienen.
Groener
Het Parlement steunt het voorstel van de Commissie over de nieuwe uitstootlimieten voor stikstofoxide en koolwaterstof die de uitstoot met 20% moeten terugdringen.
De industrie krijgt drie jaar de tijd om aan de eisen te voldoen. Kleine en middelgrote bedrijven die motoren maken met een vermogen van 15kW krijgen hiervoor zes jaar de tijd.
De nieuwe richtlijn is aangenomen met 626 stemmen voor, 17 stemmen tegen en 11 onthoudingen, maar moet nog formeel worden aangenomen door de EU-lidstaten.
De nieuwe EU-regelgeving voor veiligheid en milieu geldt voor recreatie- en persoonsvaartuigen die tussen de 2,5 en 24 meter lang zijn, zoals motorboten, zeiljachten en waterscooters.