“Nieuwe markt superjachten ligt in Azië”

In Coverstory, Superjachten by Tessa HeerschopReageer

“De nieuwe markt is in Azië”, vertelt Lee aan de Bangkok Post vanaf het dek op zijn 55-meter lange superjacht Ocean Paradise dat hij onlagns met zijn broer Lionel kocht.

Er komen in rap tempo miljonairs en miljardairs bij in Azië en die hebben een zwak voor luxe producten. Het superjacht van Adrian Lee is custom built bij Benetti voor 34 miljoen euro en kost om te charteren 300.000 dollar per week. Het schip werd gepromoot op de Monaco Yacht Show dit jaar.

Andere smaak

Het schip wijkt af van Westerse superjachten door de Zen-tuin, ramen tot aan het plafond, moodlight en retro Space Invaders videogames. Ook heeft een superjacht in Azië vaak een aparte karaokekamer aan boord.

“De jachtindustrie is een aparte tak van sport. Je moet er eerst iets over leren, het begrijpen en aanvoelen”, zegt Lee. “Je koopt niet zomaar een superjacht, zonder er iets vanaf te weten. Ik ken mensen met Ferrari als impulsaankoop, of die naar een vliegshow gaan en opeens een vliegtuig kopen. Maar een superjacht bouwen kost meer tijd.”

China is de nieuwe markt

Uit de gesprekken die Lee vanaf zijn superjacht in Monaco voerde met bezoekers en standhouders, begrijpt hij dat China de grote jackpot is voor de superjachtindustrie. “Zuid-Oost Azië en China worden steeds belangrijker, ook al ontwikkeld China zich niet zo snel als iedereen hoopte. Maar er komen wel steeds meer nieuwe klanten vanuit dit land.”

Tessa Heerschop“Nieuwe markt superjachten ligt in Azië”

Reageer