Ingezonden stuk:
De bemanning van Sinterklaas, behalve gulle gever ook de beschermheilige voor de zeeman is in opspraak.
De bemanningspieten op onze boten zijn zwart, maar “zwart” is niet langer correct net zo min als witte medewerkers die doen alsof ze zwart zijn. Dat is discriminerend en racistisch…? Dat geldt andersom dan weer niet voor wit of een ander (on)natuurlijk kleurtje ?
Daar moet ik als varende columnist ook iets over zeggen. Weinig origineel maar er staat nu eenmaal voor ons zout en zoetwater vaarders veel op het spel. Want ‘zonder geluk van de beschermheilige, vaart niemand wel’.
Daarom om erger te voorkomen: De Sint is een allochtoon van Turkse afkomst die z’n domicilie in Spanje heeft. De Sint heeft de kunst van het goed heiligman zijn, net als ander goede heiligen zoals Sint Hubertus, afgekeken van Wodan. Dat geldt zeg maar voor de ‘Westerse wereld’, ook in andere culturen en werelden wordt ‘goed en heilig gedaan in naam van de goden.
Daarbij valt op dat het internationaal de gewoonte is om tijdens de ‘rituelen van gelaatskleur te veranderen, van wit naar zwart en omgekeerd afhankelijk van de eigen huidskleur.
Wodan werd bij z’n woeste tochten langs het zwerk vergezeld van zwarte demonen en daar waar ze langs getrokken waren, bleef de aarde zwart (geschroeid) achter. Maar dat bleek bij de volgende cyclus van zaaien en oogsten wel de vruchtbaarste deel van het gebied te zijn.
De heiligen Sinten proberen dit succes nummer van Wodan te evenaren door ook goed te doen en zo hun heilige status waar te maken. Sinterklaas laat zich daarbij ook nog door zwarte demonen –pieten vergezellen.
Voor ons varensgasten is het een uitgemaakte zaak, de Sint en z’n pietenvrind zijn onmisbaar voor kind en varenden, ongeacht wat de VN daar van vindt.
Geschreven door: De Schipper van de Hoop op Behoud.