Groene tanker wint Schip van het jaar award

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

Het door LNG aangedreven binnenvaartschip Greenstream is door Peters Shipyards in nauwe samenwerking met lokale partners ontwikkeld en in Kampen gebouwd. Geert van Voorn, CEO van Peters Shipyards: “De LNG Greenstream Tanker is een elektrisch aangedreven schip en dat leidt tot veel minder belasting voor het milieu. We lopen gelijk en misschien al voor op ontwikkelingen aan de wal, waar elektrisch aangedreven auto’s ook aan het begin van een enorme groei staan.”

Winnaar Greenstream gebruikt uitsluitend vloeibaar aardgas (“Mono LNG”) als brandstof voor de dieselelektrische voortstuwingsinstallatie en het hulpbedrijf. Deze dubbelwandige tanker voor minerale oliën en chemicaliën met een draagvermogen van 2877 ton vaart sinds begin van dit jaar voor Shell Nederland.

Motor
De voortstuwingsinstallatie bestaat uit 4 diesel generator sets van 300 kW en twee door elektromotoren aangedreven roerpropellers van 500 kW. Het is een modulair systeem waardoor de stuurboord en bakboord installaties onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

De diesel generator installaties zijn verdeeld over 2 uitwisselbare LNG packs, elk uitgerust met 2 generator sets en bovendeks geïnstalleerd. De brandstofvoorziening wordt verzorgd door twee onafhankelijke LNG bunkertanks van 40 m3, half verzonken in het dek van de achterste ladingtanks en voorzien van verdamper installaties.

Twee power management systemen zorgen er voor dat de generatoren zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.

Reductie
Het mono LNG bedrijf resulteert ten opzichte van een installatie draaiend op dieselolie in een aanzienlijke reductie van een aantal emissies: 20 tot 25 % minder CO2, meer dan 80% minder NOX en nagenoeg in het geheel geen emissies van SO2 en roetdeeltjes (fijnstof).

De bijzondere voortstuwingsinstallatie is niet het enige innovatieve aspect van de “Greenstream”. Een bijzonder ontwerp van de zijbeplating van de ladingtanks zorgt voor extra sterkte bij aanvaringen en op grond daarvan werd het toegestaan om het schip te bouwen met 6 in plaats van 10 ladingtanks.

Bemanning
De verblijven voor de bemanning en het stuurhuis zijn op het voorschip aangebracht, ver verwijderd van de machine installaties en de LNG bunkertanks. Dit komt zowel de veiligheid ten goede als het comfort van de bemanning. Bovendien zorgen een bijzondere vormgeving en de gekozen kleurstelling van de romp en de opbouw er voor dat de “Greenstream” niet alleen een innovatief schip is maar er ook als zodanig uitziet.

Technische gegevnes Greenstream:
Lengte: 110 m
breedte: 11,40 m
diepgang max. geladen: 3,46 m
snelheid: max. 21 km/uur
Vaargebied : Rijn en Europese binnenwateren.

Tessa HeerschopGroene tanker wint Schip van het jaar award

Reageer