Stefan Qviberg ontwierp de nieuwe zeilboot voor Arcona, waar hij reeds meerdere boten voor schetste. “In het jaar 2000 kreeg ik de opdracht om de Arcona 400 en de Arcona 370 te ontwerpen. Mijn doel was toen om iets compleet nieuws en unieks te ontwerpen, namelijk een ultieme cruiser/racer.”
De Arcona 370/400 was een ontwerp dat door velen werd beschouwd als een voorloper in zijn klasse. Een stijve romp en veel zeiloppervlak om ook met weinig wind snel te kunnen zeilen.
De nieuwe Arcona 380 van 11,28 meter lang moest wederom goede prestaties leveren, maar volgens Qviberg is de concurrentie tegenwoordig aanzienlijk groter. “De markt biedt een groot aantal boten met verschillende kenmerken en kwaliteiten in grootte van 38 tot 40 voet. Mijn samenwerking met Arcona Yachts streeft naar wederom een nieuw succes en dat gaan wij er van maken. Project Arcona 380 is begonnen en het wordt een uitdaging.”
De nieuwe Arcona wordt een klassiek model, waarbij de stijl hetzelfde blijft als de eerdere modellen. Vooral het houtwerk zorgt voor de mooie afwerking.
Qviberg: “De Arcona 380 zal een makkelijk te varen boot worden, stabiel maar met een zeilbeleving die het gemiddelde zal overtreffen, De romp is een uitbreiding van de lijn die is begonnen met de succesvolle Arcona 340. De vaareigenschappen van de Arona 340 hebben zelfs mijn verwachtigen overtroffen. Een tweede plaats in de Orci Kampioenschappen in Santahamina en een overall overwinning in de Orno Rund van dit jaar. De Arcona 380 is direct afgeleid van de Arcona 340.”
De Arcona 380 zal een zeilplan krijgen met een niet overlappende voorzeil en een relatief gezien iets groter grootzeil dan de vorige modellen. Dit om de boathandling te vereenvoudigen en de kosten laag te houden van de zeilgarderobe .
De romp zal bestaan uit een geïsoleerde sandwich constructie, vacuum gebouwd d.m.v. infusion techniek met multiaxal glass fiber en vinylester dat het geoptimaliseerd gewicht en kwaliteit waarborgt.
Romp, dek , kiel en roer worden roer CNC gefreesd voor een optimale nauwkeurigheid van de profielen. Dit werk is nu in volle gang .
De Arcona 380 in de zomer van 2014 al op het water te zien zijn.