Te veel boten om alles in 1 dag te zien

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

De Salon Nautique duurt maar liefst tien dagen (inclusief de pers/VIP-dag) en trekt meer dan 240.000 bezoekers. Maar liefst 95% van de bezoekers zijn Frans. “De meeste mensen maken er een dagje van”, vertelt Sylvain Sicard van Motor’s Passion. “Ze komen kijken, maar niet kopen.” Uit de bezoekerscijfers blijkt dat bijna de helft van de botenkijkers uit Parijs komen, daarnaast komen er veel zeilliefhebbers uit Normandië naar de beurs. Veel zeilverenigingen houden hun jaarlijkse reünie op de beurs en organiseren presentaties en congressen. De grootste zeilmarkt in Europa is nog steeds Frankrijk. Op sommige scholen leren kinderen, net als in Italië, naast zwemmen ook zeilen. Hierdoor is het een populaire sport en kan de hal met zeilboten rekenen op veel bekijks. Toch vormen de zeilboten maar 20% van de omzet in botenland.

Houten boot aanraken

Kijken doe je met je ogen, niet met je handen. Maar dat gaat niet op tijdens de beurs. Werkelijk alle boten worden even aangeraakt door de bezoekers. Een doorn in het oog van verkoper Thierry Clavel die met het merk Black Pepper de volledig houten boot Bahama 24’ verkoopt. De tender is volledig bekleed met teak. “Hout heeft iets sensueels en daar zitten mannen graag aan, maar dat zorgt voor vette vlekken op de boot. Wij hebben liever dat ze ervan afblijven, maar je houdt het niet tegen.”

Maar ook Nederlanders is de beurs interessant. De nieuwste zeilboten, zoals de vliegende catamaran Flying Phantom staat op de beurs. Om met deze boot te varen is er twee à drie uur voorbereiding nodig. Daarnaast moet je met minstens vier personen de catamaran besturen en wordt het gevaarlijk om te varen met meer dan 20 knopen wind per uur. “We verkopen de boot alleen aan ervaren zeilers, want het is te gevaarlijk om als amateur ermee het water op te gaan. We weten eerlijk gezegd niet eens hoe hard deze boot werkelijk kan zeilen”, aldus de verkoper.

Motorboten

De motorbotenhal staat vol schepen van Beneteau, die de nieuwste Monte Carlo-lijn presenteren. Maar ook het Engelse Sunseeker, het Nederlandse merk Supiore en vissersbotenmerk Rhea Marine presenteren hun nieuwste boten.

De stand van Supiore, met een elektrische boot op zonne-energie, valt op door de muziek. “Ik snap niet dat niemand muziek draait, dit is toch veel gezelliger?”, verzucht verkoper Lars van der Veen. En inderdaad, de mensen blijven wat langer staan en maken een praatje. “Wel lastig, want ik spreek niet vloeiend Frans en de bezoekers hier zijn niet zo goed in Engels. Maar toch werkt het, er komen zelfs drie studenten design vragen of ze stage mogen lopen bij het Nederlandse merk. “Dit is een bijzondere boot, we zouden graag stage lopen bij zo’n bijzonder bedrijf”, aldus een van de jongens.

Elektrisch varen

Elektrisch varen is nog niet populair in Frankrijk, aldus directeur Alain Pichavant van de Salon Nautique. “We hebben in Frankrijk al wel elektrische werkboten, maar nog niet zoveel elektrische boten voor de particuliere markt.” Terwijl in Nederland de natuurgebieden elektrisch varen stimuleren, zien ze in la Douce France het nut er niet van in. Terwijl Pichavant denkt dat de boten wel een goed sellingpoint hebben: “Een auto zonder lawaai, krijg je niet verkocht. Maar een boot zonder geluid is een groot voordeel. Elektrisch varen kan dus best populair worden, maar tot nu toe krijgen werven alleen subsidie van de EU en niet  onze regering. Het blijft dus vrij prijzig en er is nauwelijks aandacht voor.”

Populair bij de mannen is de motorbotenhal, waar de grootste buitenboordmotoren staan, vooral de megamotoren van 350 pk rekenen op veel aandacht.

Geen superjachten

Opvallend is dat er geen superjachtbouwers staan op de beurs, de grote concurrent Boot Düsseldorf heeft wel een hal met de luxeboten. Frankrijk kent zelf nauwelijks superjachtbouwers en omdat het publiek voornamelijk uit dagjesmensen bestaat, kiezen de grote bouwers liever voor de Monaco Yacht Show, de Cannes boatshow of Boot Düsseldorf waar veel Russen op afkomen.

Sowieso staan er weinig custom built bouwers op de beurs. De meeste boten worden in serie gebouwd. Wellicht heeft dit te maken met de Franse manier van werken. Niet de klant is koning, maar de verkoper. De Fransen vinden het moeilijk om naar wensen van de klant te luisteren en leveren liever een product dat ze zelf hebben ontworpen naar eigen wensen.

Goed eten

De Salon Nautique is typisch Frans en de enige beurs waar de standhouders om twaalf uur massaal de stand dichtgooien om te lunchen. Want goed eten en een fijn glas champagne zijn belangrijk voor de standhouders. De gesprekken met de bootverkopers gaan dan ook eerst over de geneugten des levens en pas in de tweede plaats om de boten. Gelukkig hebben de meeste standhouders meertalige verkopers neergezet, waardoor bezoekers die geen Frans spreken ook in het Duits of Engels hun vragen kunnen stellen. Maar het leukste is natuurlijk een woordje Frans spreken, een glaasje champagne te drinken en dan de boot te bezoeken met de verkopers. Wellicht ligt het aan de crisis, maar de standhouders zijn opvallend vriendelijk dit jaar.

Wie de Salon Nautique in Porte des Versailles (metro 12) wil bezoeken kan nog tot 15 december langsgaan. Kaarten kosten 18 euro, in de omgeving van de beurs zijn diverse goedkope hotels te vinden.

Tessa HeerschopTe veel boten om alles in 1 dag te zien

Reageer