Vooral de cruisevakanties zullen veel aandacht krijgen, want dit zit enorm in de lift. Maar ook zeilen in Turkije krijgt steeds meer bekendheid. Jarenlang stond Griekenland op nummer 1 als het ging om charteren van een zeilschip, maar de Turkse rivière blijkt goedkoper en ongerepter te zijn dan Griekenland en dus kiezen veel mensen nu ook voor een vakantie op het water in het Oosten.
Ondanks dat de cruisevakanties in de lift zitten (De Rotterdamse haven alleen al verwacht volgend jaar een verdubbeling van het aantal afvaarten), weten veel mensen nog niet hoe zo’n vakantie precies werkt. ‘’We staan er soms versteld van hoeveel algemene vragen er nog leven bij het publiek aangaande cruisevakanties’’, zegt secretaris Marlies Grent van CLIA, het samenwerkingsverband van rederijen. ‘’Aan de andere kant is dat ook wel begrijpelijk, want cruisen is relatief laat populair geworden in Nederland. Zeker in vergelijking met landen als de VS, Engeland en ook Italië. Nog altijd gaan relatief weinig Nederlanders op cruisevakantie, al groeit dat aantal de laatste jaren wel snel. Die groei genereert gelukkig ook weer veel nieuwe belangstellenden, want mensen horen natuurlijk steeds vaker over cruisevakanties, al was het maar bij wijze van spreken van de buren als die terugkomen van een dergelijke reis.’’
Luxe schepen
‘’Wij zijn uiteraard blij dat er steeds meer belangstelling is voor cruises en willen dan ook antwoord geven op elke vraag. Wij begrijpen die vragen maar al te goed, om de simpele reden dat er zoveel te vertellen is over dit type reizen. Om een voorbeeld te geven: iedereen kent de grote cruiseschepen die ’s zomers in Amsterdam of Rotterdam aan de kade liggen. Maar weinig mensen realiseren zich dat er grote verschillen zijn tussen die schepen en grote rederijen als Costa, MSC en natuurlijk Holland America Lijn, die in sommige gevallen zelfs per schip andere doelgroepen bedienen en dus ook hele andere routes varen. Daarnaast zijn er rederijen met veel kleinere schepen. Specialisten op bepaalde bestemmingen bijvoorbeeld, zoals cruises naar Antarctica. Of specialisten die zich met luxe schepen op de bovenkant van de markt richten. Met deze variëteit dat het logisch is dat er veel vragen zijn bij het publiek.’’
Eenvoudig vergelijken
Om antwoord te geven op al die vragen heeft de Nederlandse afdeling van CLIA een webmagazine ontwikkeld, dat de weg wijst naar het juiste schip of de rederij die het beste past bij de wensen van de diverse vakantiegangers. Op basis van de wereldkaart kan geklikt worden op een bestemming waarna een keuze kan worden gemaakt uit de diverse rederijen die helder gepresenteerd worden. Inclusief een checklist die opsomt wat die aanbieders te bieden hebben aan boord, welke doelgroepen aangesproken worden en wat wel en niet is inbegrepen bij de prijs. Het menu is overzichtelijk en de rederijen, schepen en bestemmingen laten zich dankzij het webmagazine dus eenvoudig vergelijken.
In alle rust
‘’Ons nieuwe webmagazine geeft een goed en overzichtelijk beeld en vanzelfsprekend brengen wij dit tijdens de Vakantiebeurs onder de aandacht’’, vertelt Grent enthousiast verder. ‘’Maar op het Plein ‘VAAR’ kun je persoonlijk en in alle rust praten met de experts van de verschillende rederijen. Over de schepen, reizen en routes. Dat biedt een ongelofelijke meerwaarde, net als trouwens de verschillende presentaties die wij op gezette tijden op het Plein verzorgen. Ik wil meteen iedereen oproepen die speciaal voor een vaarvakantie komt, om door de speciale ingang direct naar onze hal 7 te komen. Wij organiseren bij deze entree een speciaal welkom waardoor de bezoekers het cruisen meteen ‘beleven’. Want daar gaat het namelijk om tijdens een cruisevakantie, het is een echte belevenis, en als je dat eenmaal hebt ervaren wil je meestal niets anders meer is mijn ervaring’’, aldus Marlies Grent.
De Nederlandse afdeling van de Cruise Lines International Association – voorheen Dutch Cruise Council – heeft op de Vakantiebeurs 2014 in Utrecht, van woensdag 15 januari tot en met zondag 19 januari, een eigen paviljoen op het nieuwe Plein ‘VAAR’, waar cruise- en zeilvakanties centraal staan. Via Uitmetkorting ontvangt u 3,50 euro korting in de voorverkoop.