De Ethos 30 is een hybride cross-over boot. Op het dak liggen zonnepanelen die drie uur actieradius hebben, wanneer je met fullspeed op de elektrische motor vaart. Helaas haalt de boot dan slechts 8 knopen. Daarom zit er ook een dieselmotor in van 250 pk, waarmee ze 25 knopen behaalt. Genoeg om te waterskiën of te wakeboarden achter het vierkante schip. Wanneer je op de dieselmotor 20 minuten vaart, zijn de accu’s voor het elektrisch varen weer volledig opgeladen.
Legoboot
Het bijzondere aan dit motorjacht is overigens niet dat ze elektrisch vaart, dat zien we wel vaker in Nederland. Maar dat het een soort legoboot is. Alle onderdelen zijn klikbaar en verplaatsbaar. Door dit modulaire systeem, kun je gemakkelijk de boot inrichten zoals je zelf wil. De charmante Italiaanse verkoopster Julia legt uit dat zelfs de ramen en deuren binnen een uurtje verwijderbaar zijn. “Je kunt dicht- of open varen, afhankelijk van het weer.” Ze wijst ook op de QR-codes die overal aanwezig zijn, maar niet direct opvallen. “Wanneer je even niet weet hoe iets werkt, of je wilt wat verplaatsen, dan scan je de QR-code en kom je direct bij de handleiding. De boot heeft een Wifi-hotspot, dus je bent in de haven altijd online.” Dat is inderdaad erg handig Julia.
Moderne snufjes
De boot heeft meer technische moderne snufjes. Je kunt vanuit huis via internet de zonnepanelen vast aanzetten, zodat de accu’s zijn opgeladen zodra je in de haven aankomt. Ook zijn er camera’s geïnstalleerd onder de boot, zodat wanneer het anker vastzit, je precies kan zien waar je vast bent gelopen. Ook zijn er camera’s die de boel in de gaten houden, wanneer je thuis bent. Wordt het schip gestolen, dan kun je via internet precies zien wie de dader is.
Grijze band
Terug naar het feit dat dit een ecovriendelijke boot is. Die rare grijze band rondom het schip, blijkt gemaakt van gerycled rubber. Hij dient als een soort stootwil. Ook hier zijn de onderdelen klikbaar. “Stel je stuk is beschadigd door een aanvaring of versleten, dan hoef je niet meteen alles te vervangen, maar bestel je alleen een klein onderdeel, wat je zelf weer gemakkelijk op de boot klikt.” Een onderhoudsvriendelijke ecologische boot, die goedkoop in onderhoud is, we beginnen zowaar interesse te krijgen in dit motorjacht.
Maar wacht, er is meer! Door een speciale verf, heeft de romp heel weinig onderhoud. De speciale antifouling hoeft maar één keer per jaar opnieuw opgebracht te worden. Het plan is in de toekomst de romp te bouwen van biocomposiet, maar dat is helaas nu nog te duur. In de romp zit foam, waardoor als de boeg breekt, het schip blijft drijven. Erg handig als je op open zee bent.
Op de vloer ligt ecovriendelijk teak, dat ook een stuk langer meegaat dan normaal teak. De bekleding is van een soort zeildoek.
Duikscholen
Maar wie koopt dit schip? Nou, genoeg klanten blijkt, want Ethos 30 heeft 10 orders in tha pocket. Drie boten zijn al opgeleverd sinds de presentatie op de Cannes Boatshow, de vierde is nu onder constructie. De boot wordt ingezet als taxiboot, omdat er ruimte aan boord is voor 20 personen. Maar ook duikscholen zijn geïnteresseerd. Julia: “In steeds meer reservaten mag je alleen elektrisch varen. Maar weinig motorjachten bieden zowel elektrisch varen als ruimte voor veel mensen aan boord. Je komt dan al snel op custom built uit, terwijl wij de perfecte boot aanbieden.”
Want ruimte heeft deze Ethos. Het achterdek is groot opgezet en ook de salon is breed. Onder de vloer zitten diverse opslagruimtes voor bijvoorbeeld duikmateriaal of proviand. In de punt zit de slaapkamer, die ook omgetoverd kan worden tot opslagruimte.
Italiaanse boot
De Ethos 30 wordt gebouwd in Milaan, maar is geen typisch Italiaanse boot. We zijn gewend dat die boten letten op hun uiterlijk, maar geen rekening houden met praktische zaken en ruimte voor lange mensen. Maar de Ethos doet dat wel. Er is voldoende stahoogte, beweegruimte en het feit dat onderhoud zelfs door iemand met twee linkerhanden kan worden uitgevoerd, is een groot voordeel.
Het uiterlijk van de Ethos blijkt ook nog wel mee te vallen, wanneer je de video’s online bekijkt. In het water is ze een stuk eleganter dan op een bootshow. Bovendien kan ze in verschillende kleuren geleverd worden. Omdat de boot hufterproof is, blijkt ze uitermate geschikt voor mensen die haar willen charteren of groepen aan boord meenemen.
De Ethos 30 is bovendien voor een vergelijkbare boot niet extreem duur. Ze wordt geleverd vanaf 128.000 euro met een dieselmotor. Voor de zonnepanelen moet extra worden bijbetaald, maar met diverse subsidies schijnt dat ook nog wel mee te vallen.
De Ethos 30 ligt nog t/m zondag 26 januari op Boot Düsseldorf, Halle 04 / C59.
Technische Details Ethos 30
Lengte over alles 31’3 “(9,53 m)
Breedte 9’8 “(2,98 m)
Droog gewicht 4 ton
Slaapplaatsen 2 +2
Endotherme motor standaard Hyundai D170 (170 pk)
Endotherme motor optioneel Hyundai S250 (250 pk)
Elektrische motor (optioneel) 13kW
Zonnepaneel (optioneel) 3 × 350 watt
Max. snelheid met 250 pk motor 25 knopen
Cruise snelheid 20 knopen
Max. snelheid met elektrische motor 8 knopen
Kruissnelheid met elektrische motor 4 knopen
Brandstoftank 580 liter
Elektrische batterij capaciteit 9,2 kw / h
Zoetwater capaciteit 117 liter
Afval capaciteit 56 liter
Bouwmaterialen VTR / GRP