Verkoopprijzen sloepen weer in de lift

In Coverstory, Openboten by Tessa HeerschopReageer

De prijzen van sloepen daalden dramatisch na het uitbreken van de financiele crisis in 2008. De verkoop van sloepen storte in. Schattingen zijn dat in zes jaar tijd de verkoop van sloepen met een factor 2 tot 3 zijn gedaald. De waarde van tweedehands sloepen kelderde hard mee. Het onderzoek van Nederlandse dekzeilenmaker Bootzeil meet een gemiddelde verkoopwaarde van 14.000,- in 2009 die daalde naar 8.500,- in 2013. Een daling van ruim 40%.

Sloepenbezitter wil weer genieten

“We merken dat klanten weer uit hun ‘sloepenslaap’ komen’ zegt Michiel Stokman, directeur bij zeilmakerij Bootzeil.  ‘Varend Nederland  heeft weer zin in genieten, na een lange periode van soberheid.’ Deze trend zet zich nu om in hogere vraag- en verkoopprijzen.  Bootzeil benadrukt dat het mooie lenteweer van de afgelopen dagen niet in de cijfers is verwerkt . ‘Sloepen worden normaal pas verkocht als de zon schijnt’ aldus Stokman.  Stokman denkt wel dat de zachte winter het onderzoek positief heeft beinvloed.

Mening

Bootzeil ondervraagt jaarlijks 8000 sloepenbezitters naar hun mening over de markt. In Nederland varen ca. 60-70.000 sloepen.

De aangegeven verkoopwaarde van sloepen is gebasseerd op door de respondenten opgegeven transactieprijzen. Deze worden sinds 2009 door Bootzeil jaarlijks geinventariseerd. Het voornemen om een sloep aan te schaffen wordt ook gemeten.  Dit jaar toonde een relative stijging van 35% ten opzichte van 2013. 19% geeft aan de aanschaf van een sloep te overwegen. In 2013 was dit nog 11,5%. De data worden jaarlijks gemeten voor de start van het vaarseizoen, in de periode 20 februari tot 5 maart. 

Bootzeil

Bootzeil is ontwerper, producent en uitvinder van dekzeilen voor boten. Bootzeil ontwikkelt zelfs haar eigen technische zeildoek en heeft naast productie centra in China ook een productie facititeit in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis. 

Tessa HeerschopVerkoopprijzen sloepen weer in de lift

Reageer