De schadevergoeding die EVT eiste was te hoog schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Staatssecretaris Mansveld trok eind 2013 de EVT-vergunning per 1 februari in, waardoor rederij Doeksen het alleenrecht kreeg op de waddenverbinding. Volgens het gerechtshof in Den Haag was Mansvelds besluit niet zorgvuldig genomen. In 2011 eiste EVT 12 miljoen euro schadevergoeding omdat de staat zou hebben geholpen bij het in stand houden van de monopolie van rederij Doeksen. Over de hoogte van de nu geëiste schadevergoeding brengt Mansveld niets naar buiten ivm vervolgoverleg.
Rederij EVT vaart alleen gedurende het hoogseizoen en biedt hiermee meer keus voor minder geld. Doeksen zou door de nieuwe concurrent veel omzetverlies hebben geleden en was voornemens te stoppen met de verbinding tussen Harlingen en Vlieland. Begin dit jaar bepaalde het Gerechtshof in Den Haag dat EVT mag blijven varen op Terschelling. EVT heeft op 1 maart haar dienstregeling hervat. Genoodzaakt te bezuinigen heeft Doeksen nu voorgesteld om tijdens het hoogseizoen vier afvaarten met de snelle boot te zullen schrappen. Dit voorstel wordt nu besproken in de gemeenteraden van Vlieland en Terschelling.