De uitwisseling van bemanningsleden tussen de verschillende bedrijfstakken wordt makkelijker, administratieve lasten voor het bedrijfsleven gaan omlaag en de wetgeving wordt vereenvoudigd.
Wereldwijd
De verbeteringen vloeien voort uit de herziening van het internationale STCW-verdrag (Standards of Training, Certification and Watchkeeping) van de Internationale Maritieme Organisatie, IMO. De aanpassingen staan bekend als de ‘2010 Manilla-wijzigingen’.
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is verheugd. “Nederland heeft zich hard ingezet voor de aanpassing van het verdrag. Enerzijds omdat het de veiligheid en arbeidsomstandigheden van zeevarenden verbetert, het opleidingsniveau van zeevarenden verhoogt en de veiligheid op zee ermee gebaat is. Anderzijds omdat het goed is dat deze normen wereldwijd worden toegepast.”
Beveiliging
De Nederlandse zeevaartregelgeving zijn per 1 mei gewijzigd. De herziening leidt tot een aanpassing van opleidings- en trainingseisen van zeevarenden, als gevolg van nieuwe technologieën (zoals het werken met elektronische kaarten en navigatiesoftware) en nieuwe eisen. Zo is er sprake van nieuwe trainingen op het gebied van beveiliging.
Door de toename van piraterij en gewapende overvallen op zee is daar behoefte aan. Ook wordt voor een aantal belangrijke veiligheidstrainingen een 5-jaarlijkse herhalingsplicht geïntroduceerd. De wijzigingen zijn tot stand gekomen na goed overleg met sociale partners in de zeevaart: Nautilus International, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, de Vereniging van Waterbouwers, de Redersvereniging voor de Zeevisserij en de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij.
Vereenvoudiging
Naast de uitvoering van de Manilla-wijzigingen gaan de administratieve lasten voor het bedrijfsleven omlaag. Er komen eenvoudiger regels voor onder meer de bemanningsplannen en de zogenaamde ‘monsterboekjes’, waarin gegevens over werkervaring en afgeronde opleidingen zijn opgenomen. De wetgeving is gemoderniseerd en overzichtelijker.