In plaats van traditionele vinnen wordt er bij het RotorSwing roldempingsysteem gebruik gemaakt van snel roterende cilinders, die tijdens het varen, afhankelijk van de draairichting, een op- of neerwaartse druk genereren. Om het slingeren te dempen als het jacht stil ligt maken de rotors, naast dat ze om hun as draaien, een “swingende” beweging van voor naar achter onder het schip. Het systeem is geschikt voor schepen tot 30 meter lengte.
“Om de “ZS capaciteit” van het systeem met 2 rotors te testen hebben we “forced roll” slingeringen uitgevoerd op ons 15 meter lange demonstratiejacht Tessera. De resultaten waren verbluffend en ver boven verwachting en de hoekuitslagen op de inclinometer gaven spectaculaire waarden aan”, aldus Theo Koop, eigenaar van RotorSwing Marine.
RotorSwing Zero Speed kan tevens worden geleverd met een “rake” functie waarbij de rotors onder een hoek van 45° kunnen worden gezet tijdens het varen. Hierdoor zullen planerende schepen kunnen profiteren van een optimale slingerreductie bij snelheden tot 18 knopen. Bij hogere snelheden worden de rotors ingeklapt onder of in de romp zodat de weerstand minimaal wordt. Dit “in” de romp klappen is ook bijzonder interessant voor zgn. “IceClass” schepen.
Verkoop
Drie RotorSwing Zero Speed systemen zijn reeds verkocht. Het eerste systeem wordt deze zomer geïnstalleerd in een 27 meter klassiek jacht in Turkije. De twee andere systemen worden ook voorzien van de ‘rake’ functie en worden geleverd aan Wim van der Valk Continental Yachts voor twee nieuwe 23 meter snel varende aluminium jachten. Het eerste jacht wordt eind 2014 opgeleverd en krijgt ligplaats in Zuid-Frankrijk en het tweede jacht wordt opgeleverd in de zomer van 2015 en krijgt een thuishaven in Griekenland.