De mooiste schepen varen Nederland binnen – Fotoreportage Tall Ship Races Harlingen

In Coverstory, Zeilboten by Tessa HeerschopReageer

Tallships zijn zeilschepen waarop trainees meevaren. Aan de tallshipraces en Sail Harlingen doen 66 schepen mee. De schepen zijn onderverdeeld in verschillende klassen, waarbij klasse A de grootste schepen zijn. Niet alle Tallships voeren gisteren Harlingen binnen, aan de Sail In deden ongeveer twintig schepen mee.

De vaargeul naar Harlingen is smal en ondiep, waardoor de zeilboten met hoog water moesten binnenvaren. Maar dan nog blijft het een lastig stuk op de Waddenzee. Daarom moesten sommige schepen, zoals het Russische zeilschip MIR, gesleept worden.

De schepen die Nautica spotte tijdens de Sail In waren:

Urania – 26,35 meter -2004

Urania voer met journalisten, de burgemeester van Den Helder en de vier vaste bemanningsleden mee tijdens de intocht.

Zr.Ms. Urania is het zeilend opleidingschip voor adelborsten (marine officieren in opleiding). Vooral de toekomstige wachtofficieren (Zeedienst) varen mee aan boord van dit schip. Het schip komt oorspronkelijk 
uit 1928 (gebouwd in Haarlem als particulier jacht “Tromp”) en werd in 1937 door de marine gekocht. Nadat er een gat in de romp werd geslagen tijdens ruwe zee, was het hoog tijd voor een complete verbouwing. Van 2001 tot 2004 werd het schip grondig verbouwd en gemoderniseerd, deels door de marine zelf. Sinds 2004 vaart het schip als herboren weer met aankomend officieren over de zeeën.

Klasse A Schepen:

Gulden Leeuw – 70,10 meter – 1937 gebouwd

Aan boord van de Gulden Leeuw voeren de commissaris van de Koningin van Friesland en de burgemeester van Harlingen. Het Tallship Urania van de Koninklijke Nederlandse Marine voer langszij en maakte met een minikanon een saluutshot ter ere van het hoog bezoek. Dat werd met applaus ontvangen. De Gulden Leeuw is de grootste topzeilschoener van Nederland.

Stad Amsterdam – 74,9 meter – Jaartal: 2000

De klipper Stad Amsterdam is een vol getuigde driemaster met stalen romp, die in het jaar 2000 onder Nederlandse vlag in de vaart werd genomen.

De klipper is ontworpen door architect Gerard Dijkstra in opdracht van de Randstad Holding en de gemeente Amsterdam. Hij heeft zich hierbij onder andere laten inspireren door een koopvaardijschip uit de negentiende eeuw, de Amsterdam (1854).In december 1997 werd op de scheepswerf Damen Oranjewerf te Amsterdam de kiel gelegd. Toen de romp gereed was, is de verdere op- en afbouw in het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam gedaan. Het schip is hoofdzakelijk gebouwd door werkzoekenden en schoolverlaters, die daarmee veel werkervaring opdeden en een nieuw toekomstperspectief kregen.

De Stad Amsterdam bevaart de wereldzeeën als opleidings- en charterschip en neemt deel aan regatta’s en zeilshows. Op 1 september 2009 vertrok de Stad Amsterdam in opdracht van de televisieomroep VPRO vanuit Plymouth voor een acht maanden durende reis in het kielzog van Charles Darwin. In het kader van het tweehonderdste geboortejaar van Darwin herhaalde het schip de reis die de geleerde van 1831 tot 1836 met de Beagle maakte.

Alexander von Humbolt 2 – 64,73 meter – 2011

Tallship Alexander staat bekend om de groene zeilen. Helaas voer het schip kaal Harlingen binnen. Veel mensen kennen het eerste schip, maar dat is inmiddels met pensioen. De Alexander von Humbolt 2 dat Harlingen binnenvoer stamt uit 2011.

Bark Europa – 54,6 meter – 1911

Het Nederlandse opleidingsschip EUROPA werd in 1911 gebouwd. In 1994 was ze geheel gerenoveerd als bark (drie mast dwarsgetuigd schip) en zwerft nu de wereldzeeën over in de beste zeevarende traditie. Met een professionele bemanning van maximaal 14 en een aanvulling van 48 gasten of reisbemanning, bestaande uit alle leeftijden en nationaliteiten, beweegt EUROPA zich voort dankzij haar zeilen en samenwerking.

De bemanning zorgt ervoor dat het schip veilig opereert. De sfeer aan boord geeft een avontuurlijke maritieme geschiedenis weer. Het traditionele mahonie dekhuis, teakhouten dekken en vloeren evenals het mooie interieur met authentieke details uit het begin van de 20ste eeuw, geven het schip de perfecte ambiance voor een fantastische reis. De klassieke romantische kooien zijn erg comfortabel. Alle hutten hebben eigen toilet en douche. Er zijn 12 hutten, waar van vier 2-persoons hutten, vier 4-persoons hutten en vier 6-persoons hutten. Verder bestaat de accommodatie nog uit een deklounge met bar, eetzaal en bibliotheek. Tijdens de meeste reizen is een scheepsarts aanwezig aan boord.

Boven het dek steken drie trotse masten, waarvan 2 masten elk 6 ra’s dragen. Tijdens een lichte wind, zou een toeschouwer de EUROPA met haar 30 gehesen zeilen, zachtjes richting de horizon kunnen zien varen; een beeld dat onlosmakelijk verbonden is met het tijdperk van grote zeilschepen die gasten en goederen van het oosten rond de wereld voeren.

Artemis – 56,7 – 1926

De Artemis – genoemd naar de godin van de jacht – werd in 1926 in Noorwegen gebouwd voor de walvisjacht en bevoer tot het eind van de jaren veertig in die hoedanigheid met name in de noordelijke en zuidelijke Poolzee. In de jaren vijftig werd ze omgebouwd tot vrachtschip en voer tussen Azië en Zuid-Amerika, totdat ze niet meer concurrerend was en buiten dienst werd gesteld. In 2001 kreeg de Artemis nieuwe bezitters, die haar grondig verbouwden en met veel liefde voor details weer terug veranderden in een elegant zeilschip. In het ruim, waar vroeger menige walvis werd gevild, bevinden zich tegenwoordig zestien uiterst comfortabele hutten met douche en wc.

MIR – Rusland – 108,8 meter – 1987

Mir (dat Vrede of Wereld betekent) is het derde uit een serie van zes schepen uit de M108-klasse, ook MIR klasse genoemd. Deze zijn gebouwd in de jaren ’80 op de Lenin scheepswerf in Gdansk, Polen. De eerste uit deze serie is het schip van de Poolse Marine: de Dar Mlodziezy.

Sindsdien is de Mir het onderwijsschip voor de Makaroz Maritime Academy in St. Petersburg, waar de toekomstige navigators en ingenieurs voor de Russische koopvaardij worden getraind. De Mir doet al meer dan twintig jaar mee met internationale zeilraces en heeft meerdere prestigieuze regatta’s gewonnen. De “Cutty Sark Tall Ship’s Races”, de “International Hochsee Race Seestadt” en de “Grand Regatta Columbus-92”.

De Mir is een van de snelste Klasse A zeilschepen ter wereld. Sinds 1996 werd de Mir vijf keer eerste bij de Tall Ship Races Trainees van alle leeftijden zijn sinds 1990 welkom aan boord om samen met de Russische kadetten van de Admiral Makarov State Maritime Academy in St. Petersburg de Mir over de wereldzeeën te sturen. Het schip telt 26 zeilen, er is plaats voor een bemanning van 200 maar er kan al gezeild worden met minimaal 30 man.

Nog meer schepen

Andere schepen in de Klasse A die meevoeren met de Sail In waren: Pogoria, Kruzenstern, Gulden Leeuw, Eendracht, Wylde Swan, Christian Radisch, Tenacious en Zr. Ms. Friesland.

De kleinere Tallships die bij de intocht meevoeren waren: HMS Trumpeteer, Vega Gamleby, Belle Poule, Hosanna, Twee Gebroeders, Morgenster, Gallant (foto’s), Petra, Koh i Noor, Regina Andrea, Noorderlicht, Thalassa, Holland, Frans Horjus, Avatar, Maxima, Minerva en de Voorwaarts Voorwaarts (Provincieschip van Groningen).

Tessa HeerschopDe mooiste schepen varen Nederland binnen – Fotoreportage Tall Ship Races Harlingen

Reageer