Honderd liter brandstof per uur verbruiken met hippe catamaran

In Coverstory, Motorboten by Tessa HeerschopReageer

De motorboot AIR 66 werd in de herfst van 2013 ontwikkeld en is de verbeterde versie van de 77. Het schip is niet alleen luxe, maar kan ook presteren. De Franse werf Couach koos voor twee Volvo motoren die zorgen dat het schip maximaal 30 knopen kan behalen. De kruissnelheid ligt tussen de  12 en 20 knopen, afhankelijk van of je 40 of 100 liter brandstof per uur wil verbruiken.

Uitzicht

Wat verder opvalt is de grote salon met een 360 graden uitzicht rondom het schip. Het woonoppervlakte is bijna 200 vierkante meter, een enorme oppervlakte voor een pleziervaartuig. Alleen de salon meet al 60 vierkante meter oppervlakte.

Daarnaast is de catamaran bekleed met teak, een luxe hardhoutsoort, die we niet vaak op dit soort boten zien. Dat is eerder een materiaal voor superjachten en andere luxeboten.

De constructie van de AIR 66 bestaat uit hout, epoxy en carbon composiet materialen. Daarnaast is de catamaran bekleed met teak, een luxe hardhoutsoort, die we niet vaak op dit soort boten zien. Dat is eerder een materiaal voor superjachten en andere luxeboten.

Personeel

De catamaran is niet alleen luxe ingericht, maar heeft ook plek voor bemanning. Op die manier hoef je zelf niet te varen, koken of schoonmaken, maar laat je dat doen door ervaren vaklui. Waarschijnlijk zal de koper het schip gaan verhuren en ook dan is het fijn dat er plek is voor bemanning.

De AIR 66 wordt voor het eerst gepresenteerd op de Cannes Bootshow van 9 t/m 14 september in Zuid-Frankrijk.

Hoeveel het nieuwe luxebootje van de Rich&Famous gaat ksoten is niet bekend, maar ze zal niet goedkoop zijn. Dat wordt dus nog even sparen…

Specificaties AIR 66:
– Vermogen catamaran
– Interieur en exterieur design: Frederic Sarfati
– Architectuur en in samenwerking met de werf Couach (Frankrijk)
– Bouw materiaal: hout-epoxy-fiber-carbon composiet
– Ramen: variabele transparantie glas
– Lengte over alles: 19 m / 66 ‘
– Breedte: 9,50 m / 31 ‘
– Gewicht / geladen: 25 t / 31 t
– Motoren: Volvo 300
– Schroeven: 2 water-jet drives (Ultrajet / Masterjet) of Volvo IPS
– Kruissnelheid / topsnelheid: 12-20 kn / 20-30 kn
– Verbruik: 40 tot 100 l/uur
– 4 en-suite dubbele meester hutten, douche, apart toilet.
– 2 en-suite dubbele cabines bemanning – Semi-rigide rubberboot, 50 pk motor

Tessa HeerschopHonderd liter brandstof per uur verbruiken met hippe catamaran

Reageer