Nederlands superjacht van 29 jaar oud voor het eerst te koop. Vraagprijs: bijna 5 miljoen euro!

In Coverstory, Superjachten by Tessa HeerschopReageer

Het 31,35 meter lange superjacht La Reina del Mar met een Nederlandse stamboom werd oorspronkelijk gebouwd in Monnickendam bij Hakvoort om de wereld mee rond de te varen. De afgelopen jaren lag de dame echter voornamelijk in de Middellandse Zee.

Te Koop

Het superjacht lag in 2012 ook al eens te koop voor 3,7 miljoen euro, maar kon toen geen koper vinden. De eigenaar besloot daarom het schip naar de werf te sturen afgelopen winter. Na een refit waarbij ze nieuwe motoren kreeg en een grondige verfbeurt, ligt het schip nu voor 4,95 miljoen euro incl. BTW te koop.

Tonga

De originele naam van het schip was Tonga. Ze was het allereerste custom built superjacht dat door Hakvoort werd gebouwd en kreeg dus extra aandacht. Albert Hakvoort vertelde vorig jaar aan Superyachtbusiness dat de eerste Amerikaanse eigenaar erg wantrouwig was. “Hij bouwde een eigen kantoor op ons terrein en drong erop aan dat we op de klok werkten. We lieten hem zien waar we allemaal toe in staat waren. Het kostte uiteindelijk twee jaar om het schip te bouwen en toen ze eenmaal af was, voer de eigenaar tien keer de wereld met haar rond. Ze werd hierdoor een beroemd schip in azuurblauwe zeeën en havens.”

Ze veranderde van naam, maar werd nooit officieel te koop aangeboden. Onduidelijk is dus van wie het schip nu is.

Ontwerp

Het schip werd ontworpen door Pieter Beeldsnijder Design.

De inrichting van de La Reine del Mar (Koningin van de Zee in goed Nederlands) is erg ruim opgezet, de hutten, salon en skylounge zijn op zijn Hollands gezellig, maar ook comfortabel. Het stuurhuis is breed en heeft een bank en tafel. Op het achterdek zit een skylounge.

Uiteraard is het hele schip met teak bedekt, wat zorgt voor een luxe uitstraling. Het schip is net iets te klein voor een jacuzzi op het achterdek, maar

Het interieur is klassiek, maar elegant. Het is niet zo patserig, zoals je bij sommige nieuwe superjachten ziet. Maar ook niet zo oubollig als vergelijkbare jachten uit de jaren tachtig soms aandoen. Het interieur werd dan ook heringericht in 2007 en is nog niet zo oud. Ook in 2005 was al het een en ander veranderd tijdens een refit bij de werf Pendennis yard.

Motoren

De motoren hebben in de winter van 2013/2014 een refit gekregen. La Reina del Mar kan met haar twee Caterpillar 402 pk-motoren een topsnelheid van 12,50 knopen behalen, maar heeft een kruissnelheid van 11 knopen. Per tankbeurt kan er maximaal 35.430 liter bijgevuld worden. Daarmee vaart ze minstens 4000 nautische mijl. In de verswatertank past 7000 liter. Door de Naiad-stabilisatoren schommelt het schip nauwelijks op zee.

De buitenkant van het schip kreeg bij de refit ook een nieuwe schilderbeurt, zodat ze er weer uitziet als nieuw.

Overnachten

Het schip heeft een ruime eigenaarshut en drie gastenhutten. In totaal kunnen er acht gasten en vijf bemanningsleden aan boord overnachten. Omdat het schip meer dan 20 meter lang is, moet je in het bezit zijn van een groot vaarbewijs nodig. De meeste miljonairs hebben dat niet en daarom is het handig dat een kapitein aan boord kan varen.

Belasting

Zoals zoveel superjachten, vaart ook dit schip onder de vlag van de Kaaimaneilanden. Op die manier hoef je geen belasting af te dragen. De thuishaven van het schip is Malloraca (Spanje) waar ze het meeste aanlegt.

Het schip is nooit beschikbaar geweest voor charter en is dus niet helemaal uitgewoond. Ze is wellicht wat aan de oude kant, maar goed onderhouden en van goede kwaliteit.

Technische details:

Gebouwd in 1985 op de werf Hakvoort
Ontworpen door Pieter Beeldsnijder – Nederland.
Stalen romp, aluminium opbouw
Afmetingen: 31.35 x 7.50 x 2.85 meter.
Motoren: 2 x 402 pk Caterpillar
Hutten: 1 Master, 1 VIP, 1 Dubbel, 1 Twin. Twee cabines bemanning
Gewicht: 188 ton
Prijsindicatie € 4.950.000 incl. BTW.

 

Tessa HeerschopNederlands superjacht van 29 jaar oud voor het eerst te koop. Vraagprijs: bijna 5 miljoen euro!

Reageer