Aan boord bij Italiaans motorjacht Navetta 58 in Genua

In Coverstory, Motorboten by Tessa HeerschopReageer

Scheepswerf Absolute heeft op de Genua Boatshow de Navetta 58 gepresenteerd aan Nautica. Dit 17 meter lange luxejacht kost 820.000 euro en werd sinds haar lancering op de Cannes Boatshow in september dit jaar al vier keer verkocht, een populair motorjacht dus.

De Navetta 58 van Absolute valt met haar blauwgroene romp direct op tussen de andere boten op de International Boat Show Genua afgelopen week in Italië. Het nieuwe vlaggenschip is nu al genomineerd voor European Powerboat of the Year 2015 op Boot Düsseldorf in februari. Tijd om een kijkje aan boord te nemen van dit nieuwe motorjacht.

Marketing manager Patrizia Gobbi laat het schip zien: “Dit is een typische boot voor iemand die haar iedere dag wil gebruiken. Steeds meer mensen willen een schip waarmee ze ook in de winter kunnen varen. Nee, niet de Noord-Europese winters met ijs en sneeuw, maar het Middellandse zee klimaat, waarbij het koud is en regent. Dit schip is daar op ingericht.”

50+

Om het binnen zo aangenaam mogelijk te maken is de salon hoog en heeft veel volume, dat valt direct op. Het buitengebied is comfortabel en veilig, zodat opa en oma ook gewoon de kleinkinderen aan boord kunnen uitnodigen. Want dit schip is bedoeld voor 50+ watersporters. Het achterdek kun je ook afsluiten en overdekken, waardoor je ook met slecht weer kunt genieten van de ruimte. Ideaal in de winter, zoals Gobbi al aangaf. “Onze klanten willen steeds meer leven aan boord. Dus niet een dagje weg, maar echt het schip als een tweede huis gebruiken. Daarom hebben we extra op comfort gelet aan boord.”

Keuken

De open keuken heeft een opvallend design, want de afzuigkap zit weggewerkt in een lapje en de ramen kunnen elektrisch open geschoven worden. Je kookt dus met een lekker zeebriesje de lunch klaar. Je staat niet weggemoffeld in een hoekje, maar kunt genieten van vele licht en lucht. Overigens is er op de flybridge ook een open grill, dus als het echt lekker weer is, kun je aan dek koken.

De bank heeft een hoge steun in de rug, wat voor extra zitcomfort zorgt. De tafel is helaas niet inklapbaar en je moet dus een beetje lastig inschuiven met elkaar, wat doet denken aan een caravanhuiskamer. Op dit minpuntje na, ziet het eetgedeelte er pico bello uit.

Kapitein

De kapitein van het schip heeft de beschikking over twee stoelen, dus er kan een copiloot meevaren. De 2 keer 625 pk dieselmotoren zorgen ervoor dat het schip met gemak 28 knopen kan behalen. De kruissnelheid ligt tussen de 12 en 22 knopen, naar gelang wat de schipper prettig vindt. Zoals op zoveel nieuwe schepen zijn er twee touchscreens geïntegreerd en kan het motorjacht varen op de autopiloot. Inmiddels zijn de stabilisatoren uit de superjachtindustrie doorgedrongen in het luxe motorjachtensegment en ook de nav58 profiteert hiervan. Het schip heeft een diepgang van slechts 1,10 meter, dus kan in iedere haven aanleggen. Met haar vijf meter breed heb je wel een ruime ligplaats nodig, maar dat moet in het Middellandse Zeegebied geen probleem zijn.

Hutten

De kapiteinshut zit voorin het schip. Of de kapitein de eigenaar is of personeel, hangt af van de wensen van de nieuwe eigenaar. Er is in ieder geval ruimte voor drie crewmembers aan boord. Het schip wordt volgens Absolutevooral aan particulieren verkocht en gaat nauwelijks in de charter.

In het voordek zit een slaapkamer met een tweepersoonsbed, een kaptafel, opbergkast en een eigen badkamer met toilet. Opvallend genoeg zit er in de douche een patrijspoort precies ter hoogte van de edele delen. “We hebben een gordijntje geïnstalleerd!”, zegt de marketingmanager snel. Natuurlijk heeft de badkamer een goede afzuiginstallatie, maar voor extra lucht kan het ronde raampje open worden gezet. Soms mist zo’n extra raampje op de meest luxe superjachten en je vraagt je dan echt af: Heeft de ontwerper nog nooit gedoucht aan boord? Gelukkig is er hier wel aan gedacht, alleen zit het raampje op een wat ongelukkige plek. Tja, kan gebeuren.

Naast de tweepersoonsslaapkamer is er ook een kleine kamer met twee losse bedden. Deze kamer is bedoeld voor personeel, gasten of kinderen. Een wasdroger en wasmachine zijn in een klein hokje weggewerkt.

Duur

Achterin het schip zit op het onderdek de VIP-eigenaarshut verstopt. Deze kamer wordt gesierd door een groot tweepersoonsbed, een bankje, kasten en grote ramen. Het plafond is bekleed met skai kunstleer, niet onze keuze, maar de Italianen zijn er dol op. Het walnoothout en de marmeren afwerking zorgen voor een luxe uitstraling, precies zoals je op een boot van 820.000 euro zou verwachten. “Dit schip is duur, maar het is niet vergelijkbaar met andere boten”, verklaart Gobbi. “Het schip kan enorm snel varen, maar ligt toch stabiel in het water. Door de speciale rompvorm en de stabilisatoren klieft ze door het water. De rompvorm is aan de achterkant een soort open V en dus niet helemaal plat. Er zit een soort knik in, waardoor het schip door het water snijdt. Dit zorgt voor snelheid, maar tevens stabiliteit.” Bij 20 knopen verbruikt het motorjacht 160 liter brandstof per uur, 8 liter per mijl.

Buiten

Op het voordek zijn twee grote ligbedden. Daarnaast zijn er grote opslagboxen ingebouwd, geschikt voor de zwemvesten, touwen en stootwillen Boven op de flybridge zijn tevens twee ligbedden, maar daarnaast een grote sofa en extra banken bij de kapitein. Het keukentje bestaat uit een grill, ijsmachine en koelkast. De bimini is hoog genoeg om onder te staan, maar gaat wel erg langzaam open.

Oplevering

De boten die sinds de Cannes boatshow zijn besteld, worden nog voor de zomer van 2015 opgeleverd. Hoeveel schepen tijdens de Genua boatshow zijn verkocht, is niet bekend. Absolute bouwt meer dan 200 boten per jaar en is een groot Italiaans merk. De nieuwe nav58 is een gelikt schip dat inderdaad geschikt is voor de hele familie. Hetmotorjacht is comfortabel, maar de slaapkamers doen wel wat klein aan. Dat maakt op zich niet zoveel uit, want uiteindelijk ben je als gast toch voornamelijk in de ruime salon aanwezig of op een van de dekken buiten. Voor de Nederlandse koude wateren is het schip zelfs met de extra aanpassingen voor de winter niet erg geschikt, maar wie de luxe heeft een schip aan te schaffen in het Middellandse Zeegebied doet er goed aan eens een kijkje te nemen aan boord van de Nav58.

Technische details Nav58
Totale lengte 17 meter
Breedte 5 meter
Diepgang 1,10 meter
Vers water tankinhoud 600 liter
Brandstof 2400 liter
Motor: Volvo 2×D11-IPS800 (2×460 Kw – 2×625 HP) Diesel

Tessa HeerschopAan boord bij Italiaans motorjacht Navetta 58 in Genua

Reageer