Bootshow van Genua moet Cannes verslaan

In Coverstory, Motorboten, Superjachten by Tessa HeerschopReageer

De Genua Bootshow in Italië moet de Franse bootshow in Cannes verslaan. De Italiaanse organisatie wil meer boten, meer bezoekers en een internationale uitstraling bereiken.

De Genua bootshow werd afgelopen maand georganiseerd en trok 109.200 bezoekers. De Cannes boatshow trok ongeveer 50.000 bezoekers. Op papier lijkt de Italiaanse beurs dus al een winnaar, maar de afgelopen jaren gingen steeds meer botenkopers naar Frankrijk in plaats van de Italiaanse beurs. Daar probeert de organisatie nu een halt aan te roepen.

Bezoekers

De afgelopen jaren ging het niet goed met het aantal exposanten in Genua. In de crisis kozen veel jachtwerven voor de Franse beurs, omdat deze besloot het internationaal aan te pakken. De website werd in meerdere talen gezet, de exposanten kregen goede aanbiedingen en journalisten uit binnen-en buitenland werden op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van de beurs. In Genua besloot men juist protectionistisch op te treden.Eigen Italiaanse werven kregen meer ruimte dan andere Europese bedrijven, de voertaal was Italiaans en Noord-Europa werd genegeerd. Maar die tijden zijn voorbij. Genua wil internationaal meetellen in de botenbusiness en net als Boot Düsseldorf en de Cannes boatshow een internationaal evenement worden. Maar liefst 68 journalisten uit meer dan 30 landen werden ingevlogen voor wereldwijde coverage. Daarnaast waren de internationale standhouders meer dan welkom en werd er veel reclame gemaakt in Italië voor extra bezoekers.

Eigen werven

Groot voordeel voor de Italianen is dat ze eigen werven hebben. De Fransen hebben geen superjachtwerven. De grootste bootmerken zijn Beneteau en Jeanneau (zelfde groep), maar dat is het dan. Terwijl in Italië het stikt van de botenmerken, zowel groot als klein. Denk aan Riva, Ferretti, Azimut en Atlantis. Over het algemeen geldt dat je voor de grootste superjachten boven de 100 meter naar Duitsland gaat, voor superjachten die tegen een stootje kunnen en lang meegaan, kiest voor Nederlandse kwaliteit, maar voor inrichting en uitstraling terecht komt bij de Italianen. De kennis om het beste marmer, het duurste hout en de mooiste stoffen uit te zoeken zit het Zuid-Europese volk in het bloed.

Voordelen

Na een bezoek aan de Genua boatshow kan geconcludeerd worden dat de show nog niet op het niveau zit van voor de crisis, toen er twee extra hallen beschikbaar waren en het bezoekersaantal op 300.000 lag. Maar dat maakt de beurs wel overzichtelijker en de standhouders hebben meer tijd voor individuele gesprekken en rondleidingen aan boord. Groot voordeel ten opzichte van de Fransen is dat de Italianen Engels of Duits spreken, een uitstekende gastvrijheid kennen en daadwerkelijk moeite voor je willen doen. Ook is de beurs vrij laagdrempelig. In Cannes is het een feestje van zien- en gezien worden, waarbij iedereen op chique de beurs bezoekt. In Genua is iedereen goed gekleed, maar lijkt het niet alsof je op een defilé beland bent.

Betaalbaar

De botenbeurs van Genua is betaalbaar. Als je naar een beurs gaat om een Boot te kopen, dan zit je natuurlijk niet in de slappe was. Maar de afgelopen jaren is de Cote d’Azur minder aantrekkelijk geworden door de vele horeca die lijkt te profiteren van de bezoekers. Een simpele lunch kost vaak minstens 50 euro, waarbij de ober je geen blik waardig gunt en je het eten met een vergrootglas moet zoeken. In Genua is het eten van topkwaliteit, maar voor een redelijke prijs verkrijgbaar. Daarnaast is de gastvrijheid een groot goed en word je met een glimlach bediend. Het lijkt een futiliteit op een bootshow, maar je voelt je in Italië welkom, terwijl de Fransen je liever kwijt dan rijk zijn.

Internationaal

De botenbeurs in Genua is nog niet op internationaal niveau zoals Boot Düsseldorf, waar werkelijk iedere jachtbouwer van Europa is te vinden. Maar het gaat de goede kant op. In de haven liggen enorm veel boten, van groot tot klein, van motorjacht tot zeilboot. Daarnaast is er een hal met technische apparatuur en (buitenboord)motoren en een markthal met kleding en snuisterijen. In feite heeft de Genua boatshow alle elementen om  uit te groeien tot de grootste en beste outdoor botenbeurs van Europa en hoeven ze Cannes niet te vrezen. Alleen nog wat meer internationale exposanten aantrekken, zoals de Nederlandse superjachtwerven, en dan komt het wel goed.

 

Tessa HeerschopBootshow van Genua moet Cannes verslaan

Reageer