Hoe maak je van een sleepboot een superjacht?

In Bootnieuws by Tessa HeerschopReageer

Het superjacht Maria Teresa was oorspronkelijk een sleepboot uit 1962, totdat een investeerder er een project inzag en haar omtoverde tot superjacht. Op de Genua Boatshow in Italië lag ze afgelopen maand voor 3,4 miljoen euro te koop. Nautica nam een kijkje aan boord van dit bijzondere schip.

Eigenaar Fabrizio Lovati is een flitsende boy die houdt van het leven, dat zie je direct. Hij kocht de 23,80 meter lange sleepboot 2009 en verbouwde haar tot superjacht met plek voor vier man personeel en accommodatie voor tien gasten.

Afgelopen jaar kreeg de Maria Teresa opnieuw een refit, zodat ze geschikt werd voor charter rondom Monaco.Monaco Marine zorgde voor de charter. Door haar te verhuren aan rijke miljardairs in Monte Carlo, hoopte hij snel een eigenaar te vinden. Dat is tot nu toe niet gelukt, maar hij houdt de hoop erin: ‘Ik ben geen makelaar, ik wil haar zelf verkopen.’ Een weekje varen met het superjacht kostte afgelopen zomer 30.000 euro.

Stoomboot

De oude sleepboot valt direct op tussen de gelikte superjachten op de Genua Boatshow 2014. Met haar ouderwetse schoorsteen heeft  ze wel iets weg van het schip van Sinterklaas. Het schip mag dan wel bijna net zo oud zijn, toch is ze een stuk moderner dan een oude schuit op de sleepbootdagen. Het schip is ingericht om op te feesten en te genieten van een luxe leven.

Interieur

Lovati is trots op zijn schip en haar interieur. ‘Ik heb mij overal mee bemoeid. Bijvoorbeeld ook met het hout, natuurlijk ligt er teak op het dek, maar binnen hebben we mahoniehout gebruikt.’

De eigenaarscabine heeft een eigen douche en een bidet in de badkamer. “Ik ben best trots op dat bidet, want je ziet zoiets niet in schepen uit Noord-Europa. Het is typisch iets voor Fransen en Italianen.’

De twee gastenvertrekken hebben ieder drie bedden en zijn ingericht volgens Italiaanse stijl. Het doet wat klein aan, maar dat is typisch voor een oud werkschip.

De kleine keuken is geschikt voor één kok om heerlijk te koken voor de gaten aan boord.

Stinkbar

Op het gigantische achterdek is een luxe bar en een goede muziekinstallatie, de hele kade kan meegenieten van de boom-boom-boom muziek. Het stinkt er een beetje muf, de muziek staat net iets te hard en de bar staat vol met drank. Dit is duidelijk de place to be voor een feestje

Stuurhut

De stuurhut doet wat ouderwets aan, maar de eigenaar verzekert dat het schip de meest moderne motoren, thrusters en bediening heeft. Die klassieke stuurhut doet authentiek aan en is eigenlijk een pareltje op een superjacht.

Jacuzzi

Het superjacht heeft geen jacuzzi of zwembad. “Maar je kunt altijd zwemmen in zee!”, zegt Lovatti enthousiast. Een tender van 4,20 meter op het bovendek kan de gasten naar een geschikt strandje varen. Daarnaast heeft het schip nog meer gadgets tijdens de charterverhuur aan boord, zoals een jetski, surfboards en snorkelapparatuur. De gadgets alleen al zijn duizenden euro’s waard. The usual stuff, noemen ze dat op de boatshow.

Crew en motor

Op het onderdek heeft de crew eigen kamers en staan de wasmachine en -droger. Het personeel heeft een eigen toilet en douche en kleine kamertjes met stapelbedden. Ze slapen naast de motorkamer, waar de muziek van het bovendek te horen is. De motor heeft slechts 500 uur op de teller.

Kansen

Wanneer je ziet dat een oude sleepboot omgetoverd kan worden binnen één winter naar een superjacht en dan verhuurd kan worden voor 30.000 euro per week, vraag je je af waarom je zelf geen restaurateur bent. Maar het is niet makkelijk om een schip van bijna 24 meter voor 3,2 miljoen euro te verkopen in tijden van crisis. Zeker niet als het schip duidelijk gebruikt is, zoals de maria teresa is. Ze is bijzonder, het schip is functioneel en je weet door haar geschiedenis dat je nog lang van haar kunt profiteren, maar ze is wel aan de prijzige kant. We wachten af wie de nieuwe eigenaar wordt…

Technische details Maria Teresa
Type: Motor Yacht
Model: Custom
Bouwer: Cantieri Navali Solimano
Naval Architect: Matteo Picchio Yacht Design
Buitenkant Designers: Matteo Picchio Yacht Design
Interior Designer: Matteo Picchio Yacht Design
Jaar: 1962/2009/2014
Vlag: Italiaans
Hull Kleur: groen

Afmetingen
Lengte over alles: 23.80m
Lengte waterlijn: 21.60m
Breedte: 7.00m
Diepgang (max): 3.50m
accommodaties
Gasten: 10
Bemanning: 4

Tessa HeerschopHoe maak je van een sleepboot een superjacht?

Reageer