Bij de Rotterdam Oceanwide Yacht Club wordt het fameuze zeiljacht Caribbee geveild voor minstens 450.000 euro. Het 17.80 meter lange zeiljacht is 67 jaar oud, maar nog lang niet klaar voor pensioen.
Bijna een half miljoen euro voor een houten zeiljacht is vrij veel geld, maar die waarde komt door het historisch belang van het luxe bootje.
Het historische jacht werd ontworpen door de beroemde Philip L. Rhodes. Ze won in de jaren vijftig maar liefst 36 prestigieuze zeilwedstrijden in slechts vijf jaar tijd, waaronder de Chesapeake Bay kampioenschappen, de Southern Ocean Racing Conference en de Transatlantic Race van de RORC. Het jacht was volgens kenners de onbetwiste koningin van de Atlantische Oceaan en de Caribische Zee.
Bekend
De klassieke oceaanracer kreeg bekendheid dankzij fotograaf, schrijver en zeiler Carleton Mitchell. Hij kocht het jacht in 1947 van de bouwer Henry Nevins. Omdat Mitchell met het jacht aan wedstrijden wilde deelnemen, gaf hij Rod Stephens, van Sparkman en Stephens, opdracht een aantal verbeteringen aan te brengen. Daarmee werd het jacht, zeker aan de wind, aanzienlijk sneller. Bijzonder is dat de snelheid nooit ten koste is gegaan van het comfort. ‘Ze is ideaal voor zowel racen als reizen’, oordeelde de zeiler. Mitchell schreef over zijn races en reizen met de Caribbee o.a. de bestseller ‘Passage East’ en publiceerde diverse malen in onder meer National Geographic.
Maritiem erfgoed
Zeiler en fotograaf Hans Timmermans bracht het jacht in 2002 naar Nederland en gaf jachtarchitect Olivier van Meer opdracht tot een omvangrijke restauratie waarbij het gehele interieur naar zijn ontwerp is vernieuwd. ‘Dit is niet alleen een prachtig jacht maar ook een uniek stukje zeilgeschiedenis’, stelt Timmermans. Van Meer bevestigt de bijzondere waarde van het jacht. ‘De Caribbee is, in haar klasse, op dit moment het belangrijkste maritiem erfgoed dat in Nederland ligt.’
Timmermans eindigde in recente Noordzee races altijd voorin, zo niet als eerste.
Van Meer stelt dat de conditie van het casco, in relatie tot de leeftijd van het schip, uitzonderlijk is. Het jacht heeft in 2008 nog een kleine refit ondergaan waarbij een nieuw verfsysteem werd aangebracht. Helaas is kort na deze refit de mast overboord gevaren. Behalve een nieuwe mast en tuigage is, voordat het jacht opnieuw te water kan worden gelaten, ook onderhoud aan de romp nodig. Voordeel is dat het jacht al sinds 2010 onder ideale condities droog staat. Dit biedt de nieuwe eigenaar nu de kans om het schip een optimale glasvezelversterkte epoxy behandeling te geven waarna de Caribbee nog tientallen jaren in perfecte conditie zal blijven. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk te kiezen voor een traditionele wijze van onderhoud.
Het schip is luxe betimmerd met mahonie hout en teak op het dek.
Het rapport van Van Meer is beschikbaar voor belangstellenden en omvat onder meer een kostenopgave van de refit die de jachtarchitect adviseert. De vereiste investering is relatief klein. Na aankoop en refit van de Caribbee weet de eigenaar zich verzekerd van een jacht in ‘showroom staat’ waarvan kenners de waarde schatten op tenminste € 450.000=. De technische uitrusting en de overige inventaris zijn meer dan compleet en in uitstekende conditie.
Informatie over veiling
De veiling gebeurt online. De kosten van registratie bedragen € 500. Dit bedrag wordt teruggestort als het gedane bod niet tot koop leidt. De veiling sluit de 15e november om 17.00 uur. Informatie over de Caribbee is te vinden op http://caribbee.nl . Het is mogelijk het jacht te bezichtigen. Contact F.N Brongers ( folkert@bmsprojects.nl ) of +31 654 358 166.
Technische details Caribee
Lengte over alles 17.80 m
Lengte romp 17,52 m
LWL 12,41 m
Breedte 4,36 m
Minimale diepgang 1,90-3,20 m
Minimale doorvaarthoogte 21,00 m
Waterverplaatsing 24 ton
Continue kruissnelheid ca. 7 knopen @ 1700 rpm
Kruissnelheid ca. 7 knopen in het algemeen onder zeil
Bereik ca. 1.200 NM op kruissnelheid
ca. 4 lit. / uur.
Nederlandse vlag