De Volvo Ocean Race-vloot worstelde afgelopen nacht met de brute Zuidelijke Oceaan. Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer (Schveningen) aan boord, maakte de laatste van de 3 klapgijpen (ook wel Chinese gijp genoemd). Dat gebeurde vanmorgen vroeg rond 05.05 UTC in zware condities tijdens de vijfde etappe. Niemand raakte gewond.
“We lagen ongeveer 2 tot 4 minuten op de zijkant voordat we langzaam weer rechtop kwamen”, rapporteerde Onboard Reporter Anna-Lena Elled (SWE). Bij een klapgijp zwaait het gevierde grootzeil onbedoeld met een grote klap naar de andere kant. De vrouwenbemanning van schipper Sam Davies (GBR) inventariseert momenteel de schade en voert reparaties uit.
Problemen
Dit voorval staat niet op zichzelf, want er deden zich vannacht in de vloot meer problemen voor. Dongfeng Race Team beet gisteravond het spits af met een Chinese gijp. OBR Yann Riou (FRA) zei daarover: “Het kostte ons 2 tot 3 uur om de chaos op te ruimen. De boot lag op haar zijde, waarbij 300 liter water door een ontluchter de boot in liep.” Net als bij Team SCA raakte niemand gewond.
De derde klapgijp kwam van MAPFRE (Iker Martinez/ESP), die ron 20 UTC plaatsvond. Er is nog geen nieuws over eventuele schade.
Controle
Tot slot had ook Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) moeite om de boot onder controle te houden. Zij noemde het ‘de nacht van 2 gijpen: een wilde in het pikkedonker met een enorme uitglijder en een gecontroleerde bij 30 knopen wind’. Desondanks kwamen Walker en zijn mannen dichterbij koploper Team Brunel (Bouwe Bekking/NED). Het gat bedraagt nu nog 8 nautische mijlen. Het Spaanse MAPFRE (Iker Martinez/ESP) in derde positie.
Alle 4 boten waren in staat om verder te racen. Team SCA verloor door alle strubbelingen wel 38 nm en vaart nu 97,9 nm achter de leider.