De Turkse superjachtwerf Tansu levert in september 2015 het 39,3 meter lange superjacht Cutlass op. Het luxe schip heeft meer weg van een militair marineschip dan een superjacht. Voor 11 miljoen euro mag je haar ophalen in Istanboel.
Cutlass is niet geheel Turks, want de engineering komt van het Nederlandse naval architects bureau Diana Yacht Design uit Alkmaar. Endaze Marine Engineering is verantwoordelijk voor de engineering.
Het 39.3m lang motorjacht Cutlass heeft een stalen romp en aluminiumopbouw.
Uiterlijk
Het schip ziet eruit als een marine patrouille vessel, maar is een superjacht. Ze is hoekig, laat duidelijk haar navigatieapparatuur zien en is strak wit. Vooral miljardairs uit Rusland vinden het fijn als een schip een militair uiterlijk heeft. In Europa houden de rijken liever van een traditioneel jacht.
Gasten
Aan boord zijn vier gastenhutten. Twee tweepersoonskamers en twee twins. De kamers zijn achterin het schip en te bereiken via een trap vanuit de salon. De royale eigenaarssuite zit aan de voorkant van het hoofddek en heeft een eigen badkamer, twee grote kasten en een werkkamer.
Salon
Aan de grote eettafel in de salon kunnen maar liefst tien gasten comfortabel eten. De slaon biedt voldoende ruimte voor de gasten om gezellig te kletsen of wat televisie te kijken. Buiten is ook een grote bank geplaatst, want je wil natuurlijk zoveel mogelijk buiten zitten als je op een schip vakantie viert.
Crew
De bemanning heeft voorin het schip drie dubbele hutten met allemaal een eigen douche en toilet.
Motor
Het schip heeft twee Caterpillar C32 dieselmotoren aan boord en is dus niet hybride, wat wel de laatste trend is in de superjachtwereld. Maar dit is met 11 miljoen euro dan ook een redelijk goedkoop schip. Ze kan een maximumsnelheid van 16,5 knopen behalen. Dat is niet zo snel, maar daar is ze ook niet voor gebouwd.
Technische details Cutlass
Werf: Tansu
Oplevering: September 2015
Lengte: 39,3 meter
Breedte: 7,60 meter
Hutten: 5
Gasten: 10
Motor: 2xCaterpillar C32 diesels