Havengeld in Amsterdam is veel te hoog

In Bootnieuws by Tessa Heerschop

vareninamsterdam

Update: Zie hier een video van de Telegraaf waarin Tessa Heerschop van Nautica uitlegt wat het probleem is.
Heeft u ook klachten over het havengeld? Mail naar Nautica

Amsterdam heeft wederom het havengeld extreem verhoogd. Dit tot ongenoegen van duizenden bootbezitters die de tarieven helemaal zat zijn en eerder een petitie aanboden. De langste boten gaan maar liefst 34 procent meer betalen.

Nautica bood in 2013 een petitie aan tegen de verhoging van het havengeld en het tarief in 2014 bleef gelijk. Meer dan 1200 Amsterdamse bootbezitters hadden de petitie ondertekend. Afgesproken werd dat de tarieven in de toekomst niet schrikbarend zouden stijgen. De nieuwe wethouder Water, D66’er Udo Kock, heeft het havengeld voor 2015 echter weer fors verhoogd.

Onevenredig veel

Booteigenaar Hans Hoorn is het helemaal zat: “Ik moet echt onevenredig betalen, vind ik. Mijn boot ligt buiten het centrum en is een sloep van 7 meter lengte. Je betaalt voor de oppervlakte van je boot. Mijn bootje heeft een oppervlakte van 20 m2, dan rekenen ze 30 euro per vierkante meter, dus moet ik 600 euro per jaar betalen. En dat terwijl ik maar af en toe vaar, want het is helemaal niet zo vaak lekker weer en ik heb ook niet altijd tijd om te varen. Omgerekend wordt ieder tochtje dan wel erg duur.”

Kostendekkend

Volgens de gemeente Amsterdam zijn de kosten voor de pleziervaart 5,5 miljoen euro per jaar. De jaarlijkse opbrengsten van het Binnenhavengeld Pleziervaart bedroegen in 2013 circa 3 miljoen euro, de rest komt uit de algemene middelen en de vermakelijkhedenretributie die toeristen betalen. Zowel vaste bootbezitters als dagbezoekers betalen mee. Een dagvignet kost 20 euro. Voor de beroepsvaart gelden andere tarieven en regelgeving.

De kosten bestaan uit het onderhoud en beheer van de Amsterdamse vaarwegen, het bedienen van bruggen en het handhaven van de orde en veiligheid op het water.  Bootbezitters vinden het vreemd dat vooral zij moeten opdraaien voor de kosten van het onderhoud van de grachten van Amsterdam. Hans: “Als inwoner van Amsterdam betaal ik al genoeg belasting, laat ze daar het onderhoud van de waterwegen maar van betalen. Het water is gemeengoed en niet alleen voor de pleziervaart.”

Zwervers

Daarnaast vraagt men zich af, waarom betaald moet worden voor de orde- en veiligheid op het water. Hans: “Iedereen weet dat wanneer je een bootje hebt in Amsterdam, er in de winter zwervers op proberen te slapen. Ik heb hier al geregeld last van gehad. Als Waternet daar nou wat meer op zou focussen. Maar dat doen ze niet. Daar moet je zelf de politie voor bellen. En de politie staat weer los van Waternet. Ook de kosten voor de evenementen zoals SAIL komen niet uit het budget van Waternet. Dus voor welke handhaving betaal ik dan en kan dat niet uit de boetes betaald worden?” Waternet meldt dat zij zich bezighoudt met het voorkomen van opstoppingen in de grachten, onveilige situaties en overlast.

varen amsterdam boten

Kosten per meter

Booteigenaren betalen per vierkante meter oppervlakte van hun boot en er zijn vier tarieven. De gemiddelde prijsstijging van reguliere vignetten voor boten van 3 tot 6 meter is 6 procent ten opzichte van 2014, voor boten van 6 tot 8 meter 22 procent en voor boten van 8 tot 10 meter is de stijging maar liefst 34 procent. De cijfers komen uit de nota Varen in Amsterdam.

Booteigenaar is boos

Ook booteigenaar Jeroen (“liever niet mijn achternaam gebruiken i.v.m. mijn bedrijf”) is behoorlijk boos. Voor zijn eigen administratie hield hij de prijsstijging van de afgelopen jaren bij en kwam tot de conclusie dat hij in negen jaar tijd, 678 procent meer is gaan betalen. Hij snapt niet dat hij moet meebetalen aan de wandaden van andere ‘bootbezitters’. “Waarom moet ik betalen voor het opruimen van wrakken? Verhaal dit maar op de oude eigenaar!”

De eigen administratie van de kosten voor de boot van Jeroen Klijberg

De eigen administratie van de kosten voor de boot van Jeroen

Het is geen geheim dat de gemeente beleid voert om grote boten te weren. Wethouder Kock: “Voor boten in het Amsterdamse binnenwater geldt: klein is fijn en schoon is gewoon. Daarom betalen kleine, schone boten minder havengeld dan grote, vervuilende boten.” Jeroen is niet blij met dit beleid: “Thema kleiner is fijner, dat is heel leuk, maar die rondvaartboten zijn zulke lompe gasten. Ik ben maar al te blij dat ik een beetje formaat boot heb. En natuurlijk wil ik ook wel een groene motor, maar helaas heb geen geld voor een investering van 10.000 euro of meer.”

Direct betalen

De rekeningen zijn door Waternet vrij laat verstuurd en lagen pas eind maart op de mat. Je kan het havengeld niet in termijnen betalen, maar moet in één keer al het geld overmaken. Ook dit zorgt voor onrust bij bootbezitters. Udo Kock, wethouder Financiën en Water reageert: “ Gespreide betaling is niet mogelijk, omdat de chip die men krijgt, ook meteen voor het hele jaar geldig is.”

Wederom verhoging

In de nota Water staat dat voor volledige kostendekkendheid vanuit het BHG de vignetprijzen met nog eens gemiddeld 70% moeten stijgen. “Ons College ziet daarom geen heil in het volledig verhalen van deze kosten op de bootbezitter. Tegelijkertijd acht ons College het nu niet opportuun een grotere aanspraak op de algemene middelen te doen. Daarom pleit ons College om het introduceren van complexe en kostbare tariefsoorten te vermijden.”

Studenten varen in Amsterdam

Studenten varen in Amsterdam

Grachtengordel

Het lijkt erop dat varen een luxegoed wordt in Amsterdam, terwijl er genoeg mensen zijn met een klein bootje en geen exorbitant inkomen. Het leuke van de grachten in de hoofdstad, is dat van student tot advocaat, je iedereen op het water ziet. Juist de verscheidenheid van mensen, maakt het gezellig. Het zou volgens Nautica zonde zijn als varen een exclusieve hobby voor de grachtengordel wordt.

Nieuwe petitie

Hoe de daadwerkelijke verhoging voor 2016 eruit komt te zien, wordt later dit jaar bekendgemaakt. Nautica overweegt bij een voornemen voor een nieuwe verhoging wederom een petitie te starten tegen een prijsstijging van het havengeld.

Tessa HeerschopHavengeld in Amsterdam is veel te hoog