Maar weinig mensen hebben een superjacht en zelfs celebrities kunnen zo’n varende miljardairsboot niet veroorloven. Dus huren veel mensen een superjacht voor een dagje of wat langer. Maar waar moet je op letten voordat je een superjacht chartert? Jonathan Beckett, President & CEO van scheepsmakelaar en charteraar Burgess geeft advies.
Motor- of zeiljacht?
“Slechts vijf procent van de clientèle wil een zeiljacht”, zegt Beckett. “Hoewel beiden een soortgelijke luxe en faciliteiten aan boord bieden, zijn motorjachten meer een soort grote villa op het water, terwijl een zeiljacht echt vaart en ook kantelt als het waait. Aan boord van een zeiljacht krijg je meer het gevoel dat je een zeeman bent, dan op een supermotorjacht.”
Waar wil je gaan cruisen?
Je moet in een vroeg stadium beslissen waar je wilt varen, want afhankelijk van het seizoen is het aanbod schepen. En ook het soort schepen verschilt. In Scandinavië vindt je meer Explorer superjachten in de Middellandse Zee meer open partyschepen.
Ook moet je nadenken of je in een afgelegen baai wil liggen, zodat je optimaal kunt profiteren van je privacy. Of dat je juist de feesten van de Côte d’Azur en Ibiza opzoekt en gezien wil worden op je jacht. “Mensen die voor het eerst varen, willen vaak naar waar de actie is. Oldtimers zoeken juist de rust op”, aldus Beckett.
Wat is je budget voor extra’s?
De vaste charterhuur voor een schip is slechts de beginprijs. Uitgangspunt is minstens 150.000 euro per week. Bovenop dit al vrij hoge bedrag, komen ook nog de kosten voor eten, drinken (alcohol), brandstof en havenkosten. Vaak komt er zo nog 25 procent extra bovenop de startprijs.
Heeft het zin om de kosten tussen een groep te splitsen?
“Het gebeurt zelden dat men de kosten deelt,” zegt Beckett. “De lay-out van de meeste boten, zorgt ervoor dat er een duidelijke eigenaarshut is. Het is dus moeilijk om de kosten evenredig te verdelen. Daarnaast heb je iemand nodig die de beslissingen neemt. Gaat de vaart ’s nachts door? Hoe lang blijven we in de haven? Hoe laat gaan we ontbijten? Het is veel makkelijker als één iemand het schip huurt en de rest van de mensen gasten zijn, dan dat je met een groep vaart waar iedereen de kapitein wil zijn”, aldus Beckett.
Wat voor soort bemanning wil ik?
Vragen naar de bemanning en hun stijl bij de makelaar is één van de belangrijkste onderdelen van het proces voor het huren van een superjacht. “De crew is belangrijker dan het jacht”, zegt Becket. “Wil je een professionele crew in uniform? Of juist een informele sfeer waarbij men in T-shirt loopt? Je kunt het beste jacht ter wereld boeken, maar als de bemanning je niet aanstaat, dan verpest dat je vakantie. Zorg er dus voor dat je duidelijk aangeeft wat je verwacht aan boord.”
Wat willen we eten?
Het kan geregeld worden dat er een speciale Michelin chef-kok aan boord komt, maar de meeste jachten hebben hun eigen kok aan boord. “Eten is een groot onderdeel van de jachtvakantie.” De kok aan boord heeft zijn eigen expertise en geeft dat ook aan. Daarnaast kan hij rekening houden met speciale dieetwensen. Wanneer je bijvoorbeeld een Sjeik uit het Oosten aan boord verwacht, dan is het belangrijk dat de kok halal kan koken.
Wat voor soort activiteiten doen we graag?
Elk jacht heeft verschillende faciliteiten en voorzieningen, dus krijg je een lijst van het de toys aan boord en de faciliteiten van de spa’s tot bioscopen. Sommige jachten hebben een eigen masseuse aan boord. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een duikinstructeur laten langskomen. Daarnaast bieden verschillende havens activiteiten aan. Denk aan parasailen in Monaco, jetski in Cannes en met een klassieke Riva varen in St. Tropez.
Kan ik de route veranderen?
In tegenstelling tot een cruiseschip waar je vast zit aan een schema, is de route van een superjacht geheel op wens van de huurder. Maar je hebt soms het probleem dat een haven vol is en je niet zomaar kunt aanleggen. Je kunt de route dus veranderen, maar denk van te voren goed na over waar je wilt varen. Op die manier kan de kapitein ervoor zorgen dat er plek is om aan te meren. Ook moet je nadenken over visa. Wanneer je mensen van verschillende nationaliteiten aan boord hebt, dan mag wellicht niet iedereen zomaar overal aan land.
Kan ik mijn charter verlengen?
Wanneer er ruimte is, kan je de charter wellicht verlengen. Maar dat moet je van te voren liefst wel vastleggen. Zit er een groot evenement na je charter, bijvoorbeeld de F1 in Monaco, dan is het schip waarschijnlijk verhuurd de week na jouw charter. Maar vaar je in het laagseizoen, dan is er meer nodig.
Hoe zit het met de annulering?
Er zijn eigenlijk twee soorten annuleringen in het charteren van een jacht. De eerste is wanneer het jacht eigenaar de charter annuleert. Dit kan gebeuren als gevolg van een mechanisch probleem of de eigenaar verkoopt het jacht, of hij heeft een andere privéreden. In dit geval zult u uw geld terugkrijgen plus een schadevergoeding die kan oplopen van 25 tot 50 procent, op basis van hoe dicht je bij de dag varen bent.
Wanneer je zelf annuleert, dan betaalt een charterverzekering daarvoor. Die moet je dus wel hebben afgesloten van te voren. Bij boeking betaal je 50 procent en de maand voordat de charter begint, de tweede 50 procent. Afhankelijk van het moment dat je annuleert, moet je een bedrag gewoon betalen.
Hoe vind ik een makelaar die betrouwbaar is?
Slechts acht bedrijven, vertegenwoordigen 80 procent van de wereldwijde vloot van megajachten die op de chartermarkt beschikbaar zijn. Denk aan Fraser Yachts, Burgess Yachts, Edmiston en Charterworld. De meeste jachten staan bij meerdere bureaus ingeschreven. Je kunt de bedrijven controleren op betrouwbaarheid via het Better Business Bureau. Het beste is het om een superjacht via een makelaar te boeken, omdat die ervaring hebben. Wanneer je direct bij de eigenaar boekt, dan ben je afhankelijk van zijn of haar grillen.
De hele checklist hierboven nagelopen? Dan is het tijd om op vakantie te gaan! Vergeet niet wat kiekjes te sturen naar de redactie van Nautica!