Niemand kan meer varen!

In Bootnieuws by Tessa HeerschopReageer

boot

Niemand kan meer varen! Nou ja, dat valt wel mee. Maar we gaan steeds vaker zonder goede voorbereiding het water op, zo stelt reddingsmaatschappij KNRM. Dat roepen ze natuurlijk niet zomaar, er moet wat aan de man gebracht worden: de organisatie heeft een app ontwikkeld die watersporter op het water helpt. Nautica zeurt niet, want de app is gratis en redt wellicht levens.

“Nieuwe watersporters bezitten steeds vaker geen eigen boot, maar huren een schip. Daarmee is de traditionele voorbereiding op een vaarseizoen verdwenen en gaan steeds meer watersporters het water op zonder gedegen voorkennis”, zegt de KNRM. Daar hebben ze natuurlijk wel gelijk in, maar of dit soort mensen ook daadwerkelijk een app gaat downloaden is de vraag.

Snel hulp

De app is een complete gids met weerinformatie, vaarkaarten en logboeken. Daarnaast kun je direct hulp inroepen als er een probleem is op het water. Omdat de gegevens van het schip bij registratie van de app worden vastgelegd, beschikt de KNRM in geval van nood of assistentie direct over de positie van de hulpvrager, de scheepsnaam, het aantal opvarenden en eventuele thuisblijvers. Dit kan hulpverlening enorm bespoedigen.
De KNRM hoopt dat het hiermee veiliger wordt op het water. “De KNRM geeft informatie en hulpmiddelen die bijdragen aan vaarplezier, veiligheid en kennis.”
Met de app start de KNRM tevens een nieuw preventieprogramma “Veilig uit, veilig thuis”. Uit de ervaringen die de KNRM opdoet bij incidenten en hulpverleningen zijn belangrijke lessen getrokken, die doorgegeven worden aan watersporters.

Nouveau Riche

“Nieuwe watersporters komen minder dan vroeger uit echte watersportgezinnen. Steeds minder mensen bezitten een pleziervaartuig, maar huren een schip voor een vakantie of een weekend. Daardoor zijn de watersporters van de toekomst minder met hun schip bezig en krijgen steeds minder kinderen het varen met de paplepel ingegoten”, stelt de KNRM.

Snelle hulpverlening

app
De KNRM zet tevens in op verbetering van de hulpverlening op het water door ook zelf direct bereikbaar te zijn voor niet spoedeisende hulpvragen op het water, binnen haar werkgebied. Vanuit de app kan de watersporter tijdens een vaartocht hulp vragen in geval van nood of bij minder spoedeisende gevallen. Daarvoor heeft de KNRM een eigen alarmcentrale ingericht, die de niet spoedeisende hulpvragen kan afwikkelen in het werkgebied van de KNRM.

De app is beschikbaar in de App Store van Apple en in de Play Store van Google en is gemaakt voor gebruik in smartphones met die besturingssystemen. Aan de app is een website gekoppeld, waarin gebruikers van de app hun gegevens kunnen beheren. Informatie en downloads zijn te vinden op www.knrm.nl/helpt.
Tessa HeerschopNiemand kan meer varen!

Reageer