Superjacht Yersin is 20 juni gedoopt in Monaco. Eigenaar François Fiat is prominent lid van de Monaco Yacht Club en dus kwam zelfs Prins Albert even op bezoek bij de ceremonie. René Giuliano, vicegeneraal van Monaco, begeleidde de ceremonie.
Het superjacht is geen partyschip, waarvan er al zoveel zijn. Yersin is een 77 meter lang exploratie schip. Het Multi-purposeschip kan op alle oceanen varen in alle weersomstandigheden. Ze zal voornamelijk ingezet worden voor onderzoek.
Prins Albert
Prins Albert hield een korte toespraak: “De Yersin is een uitzonderlijk vaartuig, dat speciaal ontworpen is voor onderzoeksdoeleinden. Ze heeft een indrukwekkende autonomie en kan tot enkele maanden zelfstandig op zee verblijven. Ze houdt de traditie in stand van ontdekkingsreizigers die vanuit Monaco vertrokken, zoals Prins Albert 1 en kapitein Cousteau. Het is buitengewoon mooi dat dit schip, waarop wetenschap en onderwijs centraal staan, in Monaco ligt.”
La Belle Classe Superyachts
Eigenaar François Fiat is ambassadeur voor La Belle Classe Superyachts. Dit label is in het leven geroepen om maritiem erfgoed te beschermen, maar tevens nieuwe technologieën te ontwikkelen die duurzaamheid bevorderen. Drie Monegaskische instellingen hebben meegedacht over het Yersin superjacht en op welke manieren zij groen kan varen. Prins Albert II van Monaco Foundation, het Oceanografisch Instituut en het CSM (Monaco Wetenschappelijk Centrum) waren betrokken bij de ontwikkeling.
Eigen ontwerp
De meeste superjachten worden in Nederland, Duitsland of Italië gebouwd. Maar dit speciale schip werd gebouwd op de Franse scheepswerf Piriou in Concarneau. Bijzonder is dat er geen naval architect, geen ontwerper en geen agent werden ingeschakeld. François Fiat, zijn vrouw, kapitein Jean Dumarais en Chief Engineer Yordan Hristov ontwierpen haar in samenwerking met de werf. Bij het ontwerp dacht men iedere keer aan drie uitgangspunten: Avontuur, wetenschap en onderwijs.
Avontuur
“Het is sinds mijn jeugd een droom om een avontuur te beleven. Als kind las ik de verhalen van kuifje en volgde ik kapitein Cousteau. Het leek mij geweldig als ik ooit een boot zou hebben die overal zou kunnen varen. Yersin is zo’n schip. Ze kan met haar versterkte romp zelfs door ijs varen”, aldus de eigenaar.
Wetenschap
Het schip zit vol met milieuvriendelijke technologie. “We hebben een elektrische aandrijving, waarbij de extra energie wordt opgeslagen in batterijen. Bij een kruissnelheid van 11 knopen consumeren we 380 liter diesel, de helft van wat we zouden verbruiken alleen met dieselmotoren. Bij langzame 9 knopen, wordt het totale verbruik (elektriciteit, inclusief verwarming /airco) verminderd tot 180 liter per uur. Het schip kan dan 12.000 mijl varen op de aanwezige brandstof en 40 dagen op zee blijven met 40 mensen aan boord. Niets wordt geloosd in de zee. We recyclen bijvoorbeeld grijs water voor het wassen van de boot en produceren zoetwater voor al onze behoeften. We geven alleen olie af in havens die dit volgens de strengste eisen kunnen verwerken.”
Onderwijs
Het schip neemt in de toekomst kinderen aan boord om te informeren over de bescherming van het milieu. Begin juni zijn er al klassen aan boord geweest om voorlichting te krijgen over het milieu. Het schip zal in diverse havens ter wereld kinderen uitnodigen en de bemanning zal hen dan voorlichting geven.
Yersin is te bewonderen tijdens de Monaco Yacht Show en zal dan op avontuur gaan en de wereldzeeën gaan bevaren.
Technische specificaties Yersin
Scheepswerf: Piriou in Concarneau (Frankrijk)
Lengte: 77m
Breedte: 13m
Capaciteit: 18 passagiers en 18 bemanningsleden
Bureau Veritas: ICE klasse IC
Elektrische voortstuwing met Schottel Azipod systeem
Cleanship certificering
Berichten
Ten eerste: dit is geen Superyacht, het is een “Oceanografic research vessel”. Ten tweede stel ik grote vraagtekens bij het feit dat er geen naval architect of andere consultants zijn aangetrokken voor z’n project. Ten derde: Fraqnse scheepswerf? Het is een wonder het schip is ooit afgebouwd. Met drie man (vrouwen hebben niets te zoeken bij het ontwerp van een schip) kom je gewoon ervaring en kennis tekort. Verder wens ik iedereen heelveel success met dit schip en hoop ik dat zij kunnen bijdragen aan het welzijn van de oceanen. PS: had lekker bij Damen gebouwd.