Dit nog eens bovenop grote verhogingen die in de voorgaande jaren werden doorgevoerd. Nautica en een hoop andere mensen zijn het daar niet mee eens, want op deze manier wordt wel een hele hoop plezier uit de pleziervaart gehaald.
Daarom hebben we besloten een petitie aan te willen bieden aan het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amsterdam om het havengeld voor de pleziervaart met onmiddellijke ingang te verlagen tot een acceptabele waarde.
De tarieven op een rijtje
De havengeld tarieven in Amsterdam worden al jaren op dezelfde manier berekend. Hierbij wordt uitgegaan van de lengte van de boot in meters, waarbij een deel van een meter ook als volle meter wordt gerekend (Een boot van 5.10 meter betaalt voor 6 meter). Per meter bootlengte wordt een te betalen bedrag per jaar vastgesteld om je boot in Amsterdam te mogen aanleggen.
Het uiteindelijke bedrag dat je moet betalen is dus de uitkomst van de som: Bootlengte in meters X jaarbedrag per meter. Ter verduidelijking gaan we uit van een representatieve voorbeeld boot met benzine-buitenboordmotor en een lengte van 5 meter.
Ook wordt de procentuele toename in vergelijking met het jaar ervoor weergegeven. Dit maakt al snel duidelijk dat de gemeente Amsterdam in de bootbezitters en nieuwe melkkoe heeft gevonden, want zulke verhogingen kom je verder bij geen enkele belastingvorm tegen.
2010
€17,60 per meter, per jaar. €88,00 voor een boot van 5 meter.
2011
€28,50 per meter, per jaar. €142,50 voor een boot van 5 meter.
Een verhoging van 61,93% ten opzichte van 2010.
2012
€29,35 per meter, per jaar. €146,75 voor een boot van 5 meter.|
Een verhoging van 2,98% ten opzichte van 2011
2013
€58,00 per meter, per jaar. €290,00 voor een boot van 5 meter.
Een verhoging van 97,61% ten opzichte van 2012
Een totale verhoging van 329,54% in drie jaar tijd! Als dit zo door gaat betalen we in 2016 bijna €1000,00 per jaar voor ons kleine bootje.
Maar daar gaan we niet op wachten, want het gaat ons nu al te ver. Vandaar dat we deze handtekeningenactie zijn gestart. Als u het geheel of gedeeltelijk eens bent met onderstaande punten, vult u dan ook hieronder uw gegevens in.
Onjuist gebruik van het havengeld
De opbrengsten van het havengeld komen in een algemene pot terecht en worden slechts ten dele gebruikt voor het onderhoud van de vaarwegen. De website van Waternet legt het als volgt uit: ‘De opbrengsten komen ten gunste van de algemene begroting van de gemeente Amsterdam. Uit deze begroting krijgt Waternet jaarlijks een vast bedrag voor het onderhoud en beheer van de vaarwegen, bedienen van bruggen en handhaven van orde en veiligheid op de Amsterdamse grachten.’(Bron: website Waternet)
De bedoeling van havengeld is dat het gebruikt wordt om faciliteiten te bieden voor het gebruik van de haven en de kosten daarvan te verhalen op de gebruiker daarvan. Daarom hoeft er ook geen havengeld te worden betaald als er alleen van doorvaart sprake is en er niet wordt aangemeerd. De gemeente Amsterdam gebruikt het havengeld echter ter aanvulling van de algemene begroting. Een doelbelasting zou hier op zijn plek zijn.
Geen goede of vaste ligplaatsen
Behalve dat slechts een deel van het geïnde havengeld gebruikt wordt voor het onderhoud en beheer van de vaarwegen, wordt het geld ook al niet gebruikt voor de aanleg van aanmeervoorzieningen. En dat is vreemd, want het havengeld hoeft alleen maar betaald te worden als er wordt aangelegd in de wateren van Amsterdam. Bij een directe doorvaart of voor het aanleggen voor het wachten bij een sluis of brug hoeft dus geen havengeld betaald te worden. Vergelijk dit met de parkeerbelasting die je betaalt om je auto te mogen parkeren: De opbrengsten daarvan worden tenminste gebruikt om fatsoenlijke parkeerplaatsen aan te leggen.
In de meeste steden krijgen bootbezitters na betaling van het havengeld een vaste plaats aangewezen waar zij het alleenrecht op hebben zolang zij havengeld betalen. In Amsterdam is dit niet het geval. De betalers van havengeld in Amsterdam hebben op de meeste plekken zelfs geen aanmeermogelijkheden (zoals ogen in de kade e.d.) tot hun beschikking. Het zelf aanbrengen van permanente fatsoenlijke aanmeermogelijkheden is ook niet toegestaan, evenals het vastleggen van de boot aan straatmeubilair (met uitzondering van parkeerhekken waar deze aanwezig zijn).
Onredelijkheid van het tarief en de verhogingen
De gemeente Amsterdam heeft ook niet onderbouwd hoe ze tot de tariefstelling zijn gekomen. Buiten de onredelijke verhogingen in de afgelopen tijd is het tarief ook nog eens onredelijk hoog in verhouding met andere steden. Er is dus geen afstemming van het tarief met het tarief van andere gemeenten in Nederland.
Misbruik van macht en wettelijke mogelijkheden
De gemeente Amsterdam heeft er voor gekozen om van het havengeld geen doelbelasting te maken en maakt hiermee de keuze om de algemene kas aan te vullen ten koste van bootbezitters. De gemeente is er verantwoordelijk voor om hun besluiten zodanig te nemen dat zij in redelijkheid worden benut voor het welzijn van alle inwoners en in redelijkheid worden bekostigd door alle inwoners en niet worden aangevuld door heffingen op specifieke groepen.
De gemeente geeft zodoende geen enkel deugdelijk argument voor het heffen van het havengeld, behalve dat deze direct ten goede komt aan de algemene middelen en slechts indirect en in beperkte gebruikt wordt voor de watersport. Er valt niet in te zien waarom bootbezitters meer dan andere inwoners bij moeten dragen aan de algemene gemeentekas van Amsterdam. Dit kan worden beschouwd als misbruik van macht en discriminatie ten opzichte van een gemakkelijk te identificeren groep, namelijk de bootbezitters.
Laat nu hiernaast uw gegevens achter als u zich kunt vinden in de bovenstaande punten. We gebruiken de gegevens om een petitie aan te bieden aan het college van burgemeester en wethouders om het havengeld tot een acceptabele waarde terug te brengen of in ieder geval niet te laten stijgen de komende jaren. U kunt zelf aangeven of u per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden van de voortgang van onze actie.
Om succesvol een petitie in te kunnen dienen, hebben we elke handtekening nodig die we kunnen krijgen. Help dus mee door dit bericht te delen via Facebook, Twitter en alle andere sociale kanalen. Dan proberen we samen het plezier in de pleziervaart te houden.
Berichten
gewoon maffia praktijken ,maar niemand doet wat, ik zou zeggen gooi met zn alle de boel plat op sail
goed idee rijst de vraag hoe ?
Waar staat de petitie van 2017