De duikboot van de TU Delft, met een lengte van 3 meter en een doorsnede van 60 centimeter wordt aangedreven door trapkracht, geleverd door de piloot die in een volledige duikuitrusting op zijn buik in de onderzeeër ligt. Door het trappen wordt een schroef achterop de boot aangedreven die de boot en de piloot naar een snelheid van minstens 13,02 kilometer per uur moet brengen, het huidige wereldrecord dat afgelopen zomer door een Canadees team werd gevestigd. Ter vergelijking: Een topzwemmer haalt 8 kilometer per uur.
Tijdens de International Submarine Races in Maryland, die sinds 1989 worden gehouden, zullen alle deelnemende teams worden beoordeeld op de prestaties van hun onderzeeër tijdens snelheids- en behendigheidsraces die op 3 meter diepte onder water gehouden zullen worden en waarbij er, naast snelheid, wordt gekeken naar stabiliteit, hydrodynamica en aandrijving. Het evenement zal, net als de voorgaande jaren, worden gehouden in het bassin van het Naval Surface Warfare Center van de Amerikaanse marine.
In 2005 deden de Delfste studenten ook al eens mee aan de wedstrijden en wonnen toen met hun ronde onderzeeër het algemeen klassement. Deze keer is er gekozen voor een ovale rompvorm die bovendien zo’n 20% kleiner is dan zijn voorganger. Samen zorgt dit voor een vermindering van de weerstand onder water, zodat er een stuk sneller gevaren kan worden. Maar de absolute troef van de studenten is de in samenwerking met Jan Holtrop ontwikkelde schroef die efficiënter is dan de borstcrawlbeweging.
De studenten doen op dit moment de laatste proeven en aanpassingen in het bassin van het maritieme onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen, waar zij de onderzeeër mogen testen. Zonder andere worden de luchtafvoer en de besturing nog iets aangepast om tot nog betere resultaten te komen.