Petitie-Update: Landelijke media pakken de petitie op!

In Bootnieuws by Tessa HeerschopReageer

De handtekeningenactie tegen de verhoging van het binnenhavengeld van Amsterdam wordt langzaam maar zeker opgepakt door de landelijke media. Op vrijdag 7 juni wijdde het Parool een artikel aan de petitie op Nautica.nl en op dezelfde dag bestede nieuwswebsite Dichtbij.nl ook aandacht aan het probleem en de actie. Ook geweldig nieuws.

Meer handtekeningen noodzakelijk Amsterdam is een grote stad en er liggen naar schatting zo’n 18.000 bootjes in de wateren van de hoofdstad waarvan de eigenaren de dupe zijn van de extreme verhogingen van het liggeld. Dus er is nog veel meer nodig dan de 700 steunbetuigingen die we nu al hebben. Daarom willen we jou vragen of je de petitie mede onder de aandacht wil brengen.

En dat is niet moeilijk. Vertel het je buren, je bootbuur , vrienden en familie. Met en zonder boot, binnen en buiten Amsterdam. Maar ook online gaat het delen natuurlijk erg makkelijk. Op Facebook kun je een link naar de petitie vinden op de nieuwsgroep ‘I love boats’.  Deel de link op jouw eigen Facebookpagina en ‘like’ de link, zodat deze bij meer mensen onder de aandacht komt. Of als je een website of -log hebt kun je een linkje plaatsen naar de petitie. Alle beetjes helpen!

Vervelende verhalen op de redactie Helaas is er ook triest nieuws. Behalve honderden handtekeningen hebben we op de redactie ook talloze e-mails en telefoontjes ontvangen van mensen die de dupe zijn van de verhogingen. Behalve dat we van veel van deze mensen hun bezwaarschrift-briefwisselingen met de gemeente hebben ontvangen en veel andere bruikbare informatie, zaten er ook verhalen tussen van rasechte watersportliefhebbers die geen andere uitweg zien dan hun boot te verkopen ten gevolge van de verhogingen.

Als echte liefhebber geef je vaak al je laatste cent uit aan je hobby en krijg je het soms maar net voor elkaar. Na de verhogingen blijkt dat de liefhebberij die voor zoveel sfeer op de grachten van onze hoofdstad zorgt, nu al voor een aantal liefhebbers te duur is geworden. Varen is echt niet louter een elitespel en daarom kom je, juist in Amsterdam, zoveel verschillende boten, creaties, mensen en karakters tegen op het water.

Verhoging en besteding En het gaat hier dus niet alleen om de extreme verhogingen die al geweest zijn, maar ook om de verhogingen die nog zullen gaan komen als we er nu geen stokje voor steken. Als de gemeente Amsterdam zonder weerstand weg komt met alle verhogingen van de afgelopen jaren, waarom zouden ze het dan volgend jaar niet nog eens doen? En het jaar daarop? Net als de jaren daarvoor. En wat dacht je van andere steden die de hoofdstad als voorbeeld gebruiken? Omlaag gaat het echt nooit meer vanzelf! En hoe hoger het bedrag oploopt voordat we actie ondernemen, hoe minder we het ooit nog omlaag kunnen krijgen. Daarom moet er nu wat gebeuren.

Passanten en middenstand ook de dupe Dan zijn er nog twee groepen die de dupe zijn van de verhogingen waar nog maar weinig aandacht aan is gegeven: De passanten en de middenstand in het centrum van Amsterdam.

De passanten betalen, net als de vaste ligplaatshouders, vanaf 1 januari 2012 bijna twee keer zo veel aan liggeld. Onder de mensen die contact hebben gezocht met de redactie zaten ook een aantal passanten met een vaste ligplaats buiten Amsterdam. Deze mensen betaalden, tot nu, hetzelfde jaartarief als de vaste ligplaatshouders om te mogen aanleggen in Amsterdam omdat zij zó vaak in de mooie grachten varen dat het minder economisch was om een dure dagkaart te kopen.

Dat doen zij niet meer, want door de verdubbeling, afgewogen tegen het aantal keer dat zij gaan varen, is het aanleggen voor een broodje, kopje koffie of een maaltijd te duur  geworden. Steeds een dagkaart kopen weegt hier ook niet tegen op en dus gaven deze mensen aan dan maar niet meer aan te leggen als zij Amsterdam met de boot bezoeken. En dat is iets waar de middenstand, zoals de horeca, al zij het misschien niet erg veel, ook mee te maken krijgt: Gemiste inkomsten doordat booteigenaren niet meer zullen aanleggen in het centrum.

Verstrekkende gevolgen Dit voorbeeld geeft aan dat de verhogingen van het havengeld verder strekken dan je op het eerste gezicht zou denken en dat actie nu nodig is. Ook als u ‘slechts’ passant bent, of ondernemer in Amsterdam, of alleen maar belastingbetaler: Het kan u ook raken. Want het gaat hier, naast de verhogingen, om de verkeerde manier waarop ‘ons’ belastinggeld besteed wordt. En ook dat kan een precedent vormen voor andere steden en andere vormen van belasting.

Een lang verhaal met een korte strekking: Teken de petitie hiernaast en ‘spread the word’.

Tessa HeerschopPetitie-Update: Landelijke media pakken de petitie op!

Reageer