Braziliaanse miljonair moet Nederlands superjacht

In Bootnieuws by Tessa HeerschopReageer

Brazilië is een van de BRIC-landen en heeft de sterkste groei van miljonairs met meer dan 100 miljoen op hun bankrekening in de wereld. De ideale doelgroep voor de Hollandse superjachtbouw. Maar de Nederlanders twijfelen. Het land is bureaucratisch, de infrastructuur gebrekkig en de importbelasting is torenhoog. Een jacht kost twee keer zo veel als in Europa na invoering. En zelfs de beste belastingadviseurs kunnen niet alle heffingen te ontwijken.

Beste scheepsbouwers

Piet Bezemer, hoofd trade sales van ABN AMRO: “Wij zijn de beste scheepsbouwers in de wereld. Dat klinkt wellicht arrogant, maar dat mag. Want onze kwaliteit heeft niemand en we leveren het beste product op het water. Daarop moeten we verkopen.” Ook Maarten Merkens van KPMG denkt dat er ondanks de hoge importbelasting, wel degelijk kansen liggen. “De miljonairs willen niet het goedkoopste jacht, maar een custom built boot. Een jacht is een statussymbool, dat van topkwaliteit moet zijn. Dat zo’n boot veel kost, is juist goed. Want daarmee laat je zien dat je geld hebt.”

Maar het grootste probleem, is dat je een betrouwbare lokale partner nodig hebt. De Braziliaanse Thais Nakashima van KPMG: “Brazilianen willen dingen aanraken, voelen en met hun eigen ook zien. Je moet dus een showmodel ter plekke hebben. En daar heb je een lokale partner voor nodig, want je kunt niet zelf steeds heen en weer vliegen.”

Economische zaken

Ook het ministerie van Economische Zaken wil dat de Nederlandse Jachtbouw naar Brazilië gaat. Yvette Entius: “Brazilië is booming en er zijn enorm veel miljonairs. Maar je moet betrouwbare partners ter plekke hebben. Als overheid kunnen we helpen bij partners vinden. We geven geen subsidie, maar willen wel helpen bij lokale netwerken opbouwen en promotie van de Nederlandse jachtbouw als merk.”

Braziliaanse bootshow

Met 7700 km kuststrook, 165.000 miljonairs en een bootshow in Sao Paulo waar 43.000 bezoekers op afkomen, lijkt Brazilië inderdaad het nieuwe El Dorado. Of zoals Robert Vreugdenhil van Vreugdenhil Yachts het verwoordde: “ We hebben veel te bieden. We moeten samenwerken als Nederlands cluster en ons laten zien in het buitenland. Laten we oktober 2013, wanneer de bootshow in Sao Paolo is, samen een vuist tegen de gevestigde orde maken en de markt veroveren.” 

Tessa HeerschopBraziliaanse miljonair moet Nederlands superjacht

Reageer