Maar liefst 70% van de watersporters kiest voor een rood zeilpak volgens John den Engelsman, maar vaak voor de verkeerde reden. “Zeilers denken dat ze dan opvallen, als ze overboord slaan. Maar dan ben je met je lichaam grotendeels onderwater en aangezien je in Nederland nogal troebel water hebt, zie je dat pak dan ook niet meer.” Wat wel opvalt zijn de felgele capuchon en de reflectors op de mouwen, die ervoor zorgen dat je gezien wordt in het water.
Vrouwenpakken
De laatste 20 jaar maakt Henri Lloyd ook zeilkleding voor vrouwen, waarbij vooral de klittenband flap aan de achterkant van de broek praktisch is, voor als de dames naar de wc willen. De jassen zijn getailleerd, want ook aan boord wil men er fashionable uitzien. “Vrouwen hebben de keus uit lichtblauwe, roze, witte, rode en zwarte zeiljassen. Mannen kiezen absoluut nooit voor wit, omdat dit snel vies wordt. Rood wordt natuurlijk ook vies, maar dat zie je minder snel.”
Een andere trend zijn de zwarte en antraciete pakken. “Pas de laatste 10 jaar is dit helemaal in, daarvoor zag je het nooit. Daarentegen is geel helemaal uit, dat associeert men nu te veel met vissers- en oliepakken.”
Historie
Henri Lloyd werd 50 jaar geleden in Engeland opgericht. Terwijl merken als Gaastra uit een zeilmakerij zijn ontstaan en Helly Hansen uit werkkleding voor havenwerkers en vissers, werd Henri Lloyd uitsluitend als kledingmerk voor zeilers opgericht. John: “In die tijd ontstond het zeilen als watersport. Lloyd kwam daarom met een zeilpak dat niet alleen praktisch was, maar ook mooi.” De eerste jassen van Consort zijn inmiddels verouderd als zeilpak, maar wel een collectors item voor liefhebbers die het als een ‘gewone’ jas dragen. Overigens waren de jassen in de jaren ’80 een mode item voor de Italiaanse jeugd met een scooter. Duizenden jassen werden verkocht aan jongeren die zowel modieus als warm op de brommer wilden rijden.
Laagjes tegen de kou
De laatste jaren zijn de jassen steeds lichter geworden, een gemiddelde jas weegt nog maar 1,2 kilo. “Vroeger was de jas enorm warm, maar daar ga je van zweten. Mensen moeten er aan wennen dat je met laagjes werkt.” Een eerste laagje bestaat uit een thermoshirt, dat het zweet goed doorlaat. Een tweede laag is een lichte onderjas en de derde laag is het zeilpak. “Vrouwen pakken dit veel sneller op dan mannen. Een man zal zeggen dat hij al 30 jaar zeilt en het nooit koud heeft. Die wil stoer doen. Maar na drie keer bibberen aan boord, gaat hij toch overstag en koopt hij een goede jas. Vrouwen denken veel sneller na over comfort en willen het direct warm hebben aan boord.”
Uitverkocht
De mannenjassen zijn altijd uitverkocht, terwijl er van de vrouwenlijn altijd een paar over blijven. “Maar 20 procent van onze klantenkring is vrouw. Ik zou dat graag anders zien, maar met de crisis zijn er sowieso minder zeilers. Maar liefst 700 boten zijn verdwenen van het IJsselmeer. We moeten de watersport echt gaan promoten, want de huidige generatie met een boot bestaat voornamelijk uit 50+-ers, als die oud worden, wie neemt het dan over? Ik hoop echt dat in de toekomst meer vrouwen en jeugd gaan zeilen, want het is een prachtige sport en overal in Nederland is water te vinden. Het is zonde dat er minder wordt gezeild.”