De kapitein bezet samen met een crew-member het schip, omdat hij bang is dat hij niet betaald krijgt als hij zijn schip verlaat. HIj krijgt nog 18.000 pond in achterstallig loon.
Zijn schip is in beslag genomen, omdat de Britse rederij waar hij voor werkt nog 32.000 pond aan brandstof moet betalen. De Independent mag de haven niet verlaten en dus verlieten 7 bemanningsleden het schip. Maar crewleden uit Rusland en de Oekraïne kregen vervolgens geen loon uitbetaald, Polyakov besloot daarom op het schip te blijven.
Overigens krijgt de kapitein slechts 900 pond per maand betaald, dus de rederij is geen kapitalen kwijt aan de Rus. Toch willen ze de man niet betalen.
Ondertussen kan hij zonder visum het schip uberhaupt niet verlaten, dus besteedt hij zijn dagen aan onderhoud van het schip. Dit wordt steeds moeilijker, nu de brandstof dreigt op te raken. Ook is hij bang dat de touwen het op een gegeven moment zullen begeven en zijn schip op drift raak.
De rederij zegt de beminning pas te kunnen betalen, als het schip verkocht wordt. Er zijn al belangstellenden komen kijken, maar die hebben nog geen serieus bod uitgebracht.
In de Rotterdamse en Antwerpse haven, komen dergelijke gevallen ook vaak voor. Een rederij gaat failliet, kan de bemanning niet meer betalen, maar zij hebben door het lage loon geen geld om terug te keren naar huis of geen visum om van boord te mogen. Vaak krijgen zij eten en hulp van de lokale haven en vrijwilligers.
Polyakov hoopt dat er snel een oplossing komt, want hij wil graag terug naar zijn vrouw. “Ik zie haar nu alleen af en toe via internet op de chat en mis haar erg.”