China heeft jaarlijks minstens dertig bootshows, maar deze zijn voor onze Westerse maatstaven nauwelijks serieus te nemen, volgens Jungmichel. “Soms krijg je een flyer van een boot in je hand geduwd en dat is dan de show. Ook proberen vastgoedeigenaren appartementen te slijten aan booteigenaren en nodigen ze uit voor een presentatie, dat zien wij niet als een bootshow, maar zij wel.”
Slechts vier echte bootshows
Er zijn slechts vier serieuze watersportbeurzen in China; die van Shanghai, Hainan, Guangzhou en Xiamen. In die laatste stad moeten de kinderen sinds kort verplicht leren zwemmen op school. “Voorheen zagen de Chinezen zwemmen alleen als sport, maar tegenwoordig krijgen ze door dat het ook een manier is om te overleven als je van een boot valt. Want dan is het natuurlijk wel zo handig om te kunnen zwemmen.”
5000 condooms
De eerste particuliere bootshow van Hainan werd overigens direct de das om gedaan door de overheid. “Het eerste jaar deelden ze 5000 condooms uit aan de bezoekers, dit schoot de lokale preutse overheid in het verkeerde keelgat. Het jaar erna waren er slechts dertien boten, want de rest werd tegengehouden. Er kwamen nauwelijks bezoekers, terwijl wij juist dat jaar waren uitgenodigd door de organisatie om advies te geven. We kregen een interessante presentatie, maar de mensen uit de industrie, waren volgens mij ingehuurd. Ze kwamen in ieder geval niet over als maritieme professionals. Daarnaast kregen we een video van hoe ze de watersport willen promoten in China. Het was de engste video met boten die ik ooit heb gezien! Een donkere sfeer, met veel lawaai en boten uit de Ming-dynastie. Er was weinig plezier in het bootvaren. Wij promoten dat toch heel anders in Nederland.”
Rijke Chinezen
De markt in China zit vol potentiële kopers, want de rijken kijken naar Europa en willen dezelfde producten als dat de welvarenden hier hebben. Toch denkt Jungmichel dat de Europese botenbouwers niet te veel hoop moeten vestigen op de nieuwe markt. “De meeste Westerse werven bouwen maar een klein aantal boten per jaar. Richt je op Europa en je klanten hier en ga niet helemaal naar China. Het is te ver weg en geen garantie voor succes.”
Ambtenaren
De manier van werken in China, zeker met overheidsinstanties, gaat anders dan in Europa. “De lokale overheid van een grote Chinese stad had om ons advies gevraagd voor een eigen bootshow. We vertelden dat twee shows in één stad te veel was, aangezien er al een jaarlijkse particuliere bootshow was. ‘Okee, geen probleem, dan heffen we die andere gewoon op’, zeiden de ambtenaren. De ene zijn dood, is de ander zijn boot(show). Wij willen best een evenement organiseren, maar dan wel op een eerlijke manier en dat is zeer moeilijk in China.”